Google+

» دعای روز سه‌شنبه حضرت زهرا سلام الله علیها کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
**چقدر خوب است که داریمشان ...*
maghsoodi:

متن خوبی بود .من پسندیدم.خیلی خوبه حواسمون به اطرافیانمون باشه.


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
scientist04 در پاسخ به jafari.f:

واقعا چرا؟ یا اگه هست کجاست؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani در پاسخ به رجایی:

فایل پی دی اف کتاب هم وجود نداره؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
رجایی در پاسخ به Amirhossein_keyvani:

سلام درخواست شما را از واحد انتشارت پیگیری کردم، متاسفانه کتاب گویا فقط چاپ اندکی داشته وبعدا دوباره تجدید چاپ نداشته و موجود نمی باشد موفق و سعادتمند باشید.


معجزه
maghsoodi:

سلام.آیا ثبت نام من کامل شده یا نه؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani:

سلام خسته نباشین من ۶سال پیش از اقای کریمی کتاب ریا(کلید) رو در کلاس های سریع خوانی هدیه گرفتم و متاسفانه گم کردم هرچه در انتشارات و کتاب های سایت گشتم پیدا نکردم که بتونم مجدد تهیه کنم میخواستم راهنمایی بگیرم چطوری میتونم پیدا...


مرجع جامع تندخوانی
Fpakmehr14:

عرض سلام ،امکانش نیست این کتاب رو اینترنتی بخریم؟


فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

دعای روز سه‌شنبه حضرت زهرا سلام الله علیها

نگارش در تاریخ سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ساعت ۱۲:۰۹ ؛ بازدید: ۸۱۲ بار
دسته: هدیه روز

«دعای روز سه‌شنبه حضرت زهرا سلام الله علیها»

 «اَللّهُمَّ اجْعَلْ غَفْلَةَ النّاسِ لَنا ذِكْراً وَ اجْعَلْ ذِكْرَهُمْ لَنا شُكْراً وَ اجْعَلْ صالِحَ ما نَقُولُ بِاَلْسِنَتِنا نِيَّةً فِى قُلُوبِنا»

 «اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَكَ اَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِنا وَ رَحْمَتَكَ اَرْجى عِنْدَنا مِنْ اَعْمالِنا. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلَ مُحَمَّدٍ»

 «وَ وَفِّقْنا لِصالِحِ الْاَعْمالِ وَ الصَّوابِ مِنَ الْفِعالِ»

 

  خدايا! غفلت مردم را ذكر و آگاهى ما قرار بده. آن لحظه‏اى كه مردم غافلند، لحظه‏ى ذكر و بيدارى ما باشد.

 خدايا ذكر و بيدارى مردم را شكر ما قرار بده. هنگامى‏كه آن‌ها متذكّر و بيدارند، اين بيدارى و آگاهى باعث شكر ما شود.

 در يك چنين شرايطى كه همه متذكّر و بيدارند، تو آن چه را كه بر زبان ما از خوبى‏ها جارى مى‏شود، نيّت‏ها و ريشه‏هايش را در دل‏هامان قرار بده و محكم و استوار ساز. كارى كن كه در دل ما نيّت‏ها و ريشه‏هايش پا بگيرد.

 خدايا! غفران تو از گناهان ما گسترده‏تر است و اميدمان به رحمت تو بيشتر از كارهاى ما است. خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را موفّق بدار تا صالحات اعمال و كارهاى درست و ثواب را داشته باشيم.

   

    محيط‌ها و موضع‏‌گيرى‏‌ها

 در يك چنين شرايطى كه همه متذكّر و بيدارند، تو آن چه را كه بر زبان ما از خوبى‏‌ها جارى مى‏‌شود، نيّت‏‌ها و ريشه‏‌هايش را در دل‏‌هامان قرار بده و محكم و استوار ساز. كارى كن كه در دل ما نيّت‏‌ها و ريشه‏‌هايش پا بگيرد.

 خدايا! غفران تو از گناهان ما گسترده‏‌تر است و اميدمان به رحمت تو بيشتر از كارهاى ما است. خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را موفّق بدار تا صالحات اعمال و كارهاى درست و صواب را داشته باشيم.

محيط‌ها و موضع‏‌گيرى‏‌ها

 محيط غفلت

 محيط‌ها با هم متفاوت‏‌اند. گاهى محيط، محيط غفلت است و بى‏‌توجّهى، لهو است و سرگرمى و اشتغال به غير است؛ كه اصولاً وقتى غفلت شكل مى‌‏گيرد تا حدّ كفر پيش مى‏‌رود. پس يك مرحله، غفلت است، لهو و سرگرمى است، اشتغال به غير است، فرو رفتن در دنياست.

 آدمى در لحظه‏‌ غفلتش بازى مى‏‌كند و سرگرم مى‏‌شود. و اين سرگرمى باعث مى‏‌شود كه فرو رود و فائز نباشد.

گاهى هم محيط، محيط ذكر است و توجّه. تنبّه است و بيدارى.

 انسان در چنين محيطى كه قرار مى‏‌گيرد از خودش شرمنده مى‏‌شود و در آينه‏ چهره و حضور ديگران و اشك و آه آن‏‌ها و فداكارى و ايثارشان، بخل و كوتاهى خودش را مى‏‌بيند. تنبلى و سستى‏‌اش را مى‏‌بيند. وقتى مى‏‌بيند كه ديگران با سر رفته‏‌اند و او هنوز گامى برنداشته، شرمنده مى‏‌شود و اين محفل و مجلس در او بصيرتى را مى‌آورد و او را بيدار مى‏‌كند.

 گاهى هم محيط، محيط شكر است و بهره بردارى، فعّال است و زنده و آدمى به حركت مستمرّى رسيده است و به سمت خوبى‌‏ها و صالحات و حسنات، حركت مى‌‏كند.

  موضع‏‌گيرى

 در محيط‌هاى غفلت زده و غافل، آدمى مى‏‌تواند سه موضع‏گيرى و برخورد داشته باشد.

1. مى‏‌تواند رو به پستى بيشترى بياورد و جايى كه همه مشغولند، ساز محكمترى را بزند و فساد بيشترى بياورد.

وقتى همه دارند فرياد مى‏‌زنند، اگر من هم فرياد بزنم و زمزمه‏‌اى كنم، به جايى بر نمى‏‌خورد، ولى وقتى همه آرامند، زمزمه و حتّى صداى نَفَسِ من هم آزار دهنده است.

2. مى‏‌تواند به همرنگى روى بياورد، اگر به فساد بيشترى روى نياورد، لااقل در همان حدّ باقى بماند و جزء غافل‏‌ها باشد.

3. مى‌تواند از غفلت و بى‌‏توجّهى و از چشم پوشى و يا زشتى عمل آن‌‏ها بياموزد و بيدار شود.

 محيط ذكر و موضع‏‌گيرى

 اما در محيط دوّم هم كه محيط ذكر است، انسان به سه گونه مى‌‏تواند عمل كند:

 1. آن جا كه همه بيدارند و متذكّر، همه چيز را به بازى  و سخريه بگيرد، لج‏بازى كند و تذكّرها و آيات و عنايات او را به بازى گيرد و مسخره كند.

 2. مانند ديگران متذكّر و بيدار باشد.

 3. بالاتر، هنگام بيدارى آن‏‌ها جلودار باشد و شاكر، نه متمسخر و بازيگر و نه متذكّر و بيدار، بلكه شاكر و پيشرو و بهره‏‌مند؛ كه شكر، بهره‏‌بردارى و بهره‏‌مند شدن است.

 محيط شكر و موضع‌‏گيرى

 اما آن چه در محيط سوّم كه محيط شكر است و بهره‌‏بردارى، مطلوب است، اين است كه: هر آن چه از خوبى‏‌ها، كه بر زبان آدمى گُل كرده و شكوفا شده، اگر چه هنوز بر قلبش ننشسته و در آن استوار نگرديده، در دلش ريشه كند و جاى گيرد و محكم گردد.

 نكته ‏اى كه مهم است، اينكه گاهى يك جريانى در زبان تو شكل مى‏‌گيرد و حرفى از زبانت پريده ولى در ظاهر است و خودت هم به آن پايبند نبوده‏‌اى و بازى بوده، اما رفته رفته اين جريان ريشه دار مى‌‏شود و در دل تو تحوّلى را مى‌‏آورد.

گفته بودند شخصى خواست آبدوغ بخورد. نان‏‌ها را داخل آن ريخت، ديد نان‏‌ها وا رفت، گفت تو كه خودت وا مى‌‏روى چطور مى‏‌خواهى مرا نگه دارى و سير كنى؟

 در يك چنين محيط و جريان بالنده‏‌اى حتّى ممكن است تظاهرها، انسان را به سمت و سوى ديگرى بياورد همان‏طور كه ممكن است خوبى‏‌ها باعث غرور و از دست رفتن شود. خيال نكنيم اگر يك شب و يا دو شب نماز شبى خوانديم و توجّهى پيدا كرديم و اشكى ريختيم، ديگر با ملائكه هم پياله شده‌‏ايم و به جايى رسيده‌‏ايم. خير، به خودمان نزديك شده‌‏ايم و از او جدا شده‌‏ايم. در اين هنگام يك شب، دو شب خوابمان مى‏‌كند و نماز صبح هم بيدار نمى‏‌شويم و از خودمان مى‏‌رنجيم و ناراحت مى‏‌شويم؛ و اين‏‌جاست كه به او نزديك شده‌‏ايم.

 مغفرت و رحمت

اگر در محيط غافلى مبتلا شدم، اين گناهان، مرا محروم نسازد؛ كه غفران تو گسترده‌‏تر از بدى‏‌ها و زشتى‏ هاى ماست.

 اگر كارى را انجام دادم، در زورق عملم ننشينم، كه در نزد خودم، به رحمت تو بيشتر از عملم اميدوارتر و واثق‏‌ترم. پس نه غرور عمل، تو را مى‌‏گيرد و نه ذنوب مزاحم توست؛ كه ذنوب را با غفران حقّ و غرور را با اميد به رحمت حقّ، كنار گذاشته‏‌اى.

خدايا! خوبى‏‌هاى ما مورد اميد نيست، بدى‏‌هاى ما هم مانع از غفران تو نباشد. چه معامله‏ خوبى!

صالحات و حسنات

 با توجّه به رحمت و غفران حقّ و با توجه به اين‌كه نه غرور عمل را دارى و نه رنج و گرفتارى ذنوب را و بعد از صلوات بر محمّد و آل او، تو خواستار صالحات و حسنات هستى.

 فعل ثواب: فعلى است كه خوب است، كارى است كه ملاك دارد، ارزش دارد، حسن در عمل را با خود دارد، ولى زمان مناسب و مكان مناسب و جهت مناسب را ندارد. فعل ثواب همان حسنه است.

 فعل صالح و عمل صالح: عملى است كه‏ گذشته از حسنى كه دارد، زمان و مكان و جهت مناسب را نيز دارا باشد.

 پس يك عمل خوب (حسنة) با سه خصوصيّت زمان و مكان و جهت مناسب، يعنى با توجه به تاريخ و جغرافياى خودش صالحة مى‏‌شود و به آن عمل صالح مى‏‌گويند.

 ممكن است تو خون بدهى و شهيد بشوى ولى در زمان مناسب و مكان مناسب و در جهت و هدف مناسبى قرار نگرفته باشد. اگر توّابينى كه بعدها در شهرهاى مختلف خونشان به زمين ريخته شد و در كوفه فعّال شدند. در روز عاشورا با حسين و در كنار او بودند و خونشان دركنار خون حسين(ع) مى‌ريخت، چنان كه حرّ، حجّتى بر تمامى آن‏‌ها است، كه آمد و با حسين ماند. قطعاً وضع عوض مى‌‏شد و در سپاه دشمن، تزلزل مى‌‏آمد.

پس دقت كنيد، خون همان خون است. امّا اين كه كجا ريخته شده، اين مهم است.

 يك قطره بنزين اگر در جايگاه خودش بسوزد، حركت ايجاد مى‌كند ولى چهل ليتر بنزين هم وقتى در فضاى آزاد بسوزد و در جايش مصرف نشود، تنها شعله‏ سركش دارد و حرارت، اما حركتى را نخواهد داشت.

 اين حسنات بود و صالحات و اين هم تفاوت هر دو با هم. و اين فاطمه(س) است و كوثر رسول، كه خود، كوثر را طالب است و از خدا مى‏‌خواهد كه غفلت‏‌ها باعث بيدارى و توجّه ما و تذكّرها باعث بهره‏‌مندى و شكر ما شود تا خوبى‏‌هايى كه بر زبان ما جارى مى‏‌شود در دل ريشه دواند و پا گيرد و استوار گردد و به خاطر سنگينى بار گناهان‏مان محروم از غفران او و به خاطر غرور در اعمالمان، مأيوس از رحمت او نگرديم تا در نتيجه توفيق دستيابى به صالحات و حسنات را داشته باشيم.

خدايا تو رها نكن و بر ما ببخش.

«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد و عجل فرجهم»

«اِلهى لاتَكِلْنِى اِلى نَفْسى طَرْفَةَ عَيْنٍ اَبَداً»، «وَ لاتُخْرِجنَّ نَفْسَكَ عَنْ حَدِّ4 التَّقْصيرِ».

منبع

شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا سلام الله علیها،

علی صفایی حائری (عین-صاد)




6 دیدگاه

  1. thaniashar گفت:

    با سلام
    در عبارت «ذِکْراً وَ اجْعَلْ ذِکْرَهُمْ»، ذال بايد مضموم خوانده شود، اگر چه در برخي منابع كسره گذاشته شده ولي با توجه به ترجمه‌اي كه شما نوشتيد (كه صحيح هم همينه)، بايد مضموم نوشته بشه.
    موفقيت

    1. مهدیان احسان گفت:

      سلام میشه لطفا بفرمایید این مسئله چه تفاوت معنایی رو ایجاد میکنه؟
      چون تا جایی که من تو لغت نگاه کردم ذکر بیشتر مکسور اومده و برخی مضموم هم گفتن اما با همون معنا

    2. فاطمه اسلامي گفت:

      من هم خیلی مشتاقم که بدونم فرقش چیه چون تا حالا اصلا نشنیده بودم که ذکر با ضمه هم تلفظ می شه.

    3. khorramniya گفت:

      به نام خدا
      با احترام به نظر همه دوستان ذکر با همین اعرابی که نوشته شده (فتحه) صحیح است زیرا«جعل» فعلی است متعدی که نیاز به مفعول داشته و ذکر اینجا مفعول و در نتیجه منصوب می باشد.

      1. فاطمه اسلامي گفت:

        منظور ما حرکت خود حرف ذال است نه اعراب کل کلمه که البته درست می فرمایید چون مفعوله باید منصوب باشه.

      2. مهدیان احسان گفت:

        با عرض معذرت صحبت شما درسته اما سوال سر اعراب ذکر نبود چون قطعا باید منصوب باشه بلکه حرکت ذال رو بحث داشتیم چون هم ذِکر داریم و هم ذُکر که نظر من این بود که هم معنا هستند اماظاهرا thaniashar فرمودند تفاوت معنا داره.

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها