Google+

» دعای روز یک‌شنبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
**چقدر خوب است که داریمشان ...*
maghsoodi:

متن خوبی بود .من پسندیدم.خیلی خوبه حواسمون به اطرافیانمون باشه.


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
scientist04 در پاسخ به jafari.f:

واقعا چرا؟ یا اگه هست کجاست؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani در پاسخ به رجایی:

فایل پی دی اف کتاب هم وجود نداره؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
رجایی در پاسخ به Amirhossein_keyvani:

سلام درخواست شما را از واحد انتشارت پیگیری کردم، متاسفانه کتاب گویا فقط چاپ اندکی داشته وبعدا دوباره تجدید چاپ نداشته و موجود نمی باشد موفق و سعادتمند باشید.


معجزه
maghsoodi:

سلام.آیا ثبت نام من کامل شده یا نه؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani:

سلام خسته نباشین من ۶سال پیش از اقای کریمی کتاب ریا(کلید) رو در کلاس های سریع خوانی هدیه گرفتم و متاسفانه گم کردم هرچه در انتشارات و کتاب های سایت گشتم پیدا نکردم که بتونم مجدد تهیه کنم میخواستم راهنمایی بگیرم چطوری میتونم پیدا...


مرجع جامع تندخوانی
Fpakmehr14:

عرض سلام ،امکانش نیست این کتاب رو اینترنتی بخریم؟


فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

دعای روز یک‌شنبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

نگارش در تاریخ یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ساعت ۱:۲۴ ؛ بازدید: ۱,۶۱۸ بار
دسته: هدیه روز

«دعای روز یک‌شنبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها»

«اَللّهُمَّ اجْعَلْ اَوَّلَ يَوْمِى هذا فَلاحاً وَ آخِرَهُ نَجاحاً وَ اَوْسَطُهُ صَلاحاً. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»

 «وَ اجْعَلْنا مِمَّنْ اَنابَ اِلَيْكَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ فَكَفَيْتَهُ وَ تَضَرَّعَ اِلَيْكَ فَرَحِمْتَهُ»

پروردگارا! آغاز اين روزم را رستگارى، و پايانش را موفقيت، و وسط آن‌را سعادتمندى قرار ده، خداوندا بر محمد و خاندانش درود فرست، و ما را از كسانى قرار ده كه بسوى تو روى آورده، و تو آنان را پذيرفته‏‌اى، و بر تو توكّل كرده و آنان را كفايت نموده‏ اى، و بسوى تو زارى كرده و آنان را مشمول رحمتت قرار داده‌‏اى.

 

فلاح، نجاح و صلاح

حضرت سه چيز را از خداوند مسألت مى‏‌كنند:

1. فلاح و رستگارى

2. نجاح و دستيابى

3. صلاح و شايستگى.

  مفردات

 فلاح؛ يعنى رستگار شدن، روئيدن، سربر آوردن و از خاك برخاستن، به پا ايستادن.

 نجاح؛ يعنى دستيابى، موفقيت و پيروزى، ميوه آوردن، بارگرفتن.

 صلاح؛ يعنى شايستگى، درست حركت كردن، هماهنگ بودن.

 نكته‏‌اى كه مطرح است اين است كه رستگارى و فلاح را در اوّل روز خواستن و دستيابى و پيروزى را در آخر و صلاح و شايستگى را در تمام اين مدت و فيما بين اين دو، چگونه تحقّق پيدا مى‌‏كند؟

در فلاح و رستگارى، انابه و قبول و پذيرش حقّ مطرح است، در نجاح و دستيابى، توكّل بر حقّ و كفايت او و در صلاح و شايستگى هم دو عنوان ديگر؛ يعنى تضرّع و رحمت دخالت دارد.

 انابه از سوى عبد و قبول و پذيرش از حقّ. توكّل و واگذارى از عبد و كفايت از حقّ. تضرّع و زارى از عبد و رحمت و محبّت از حقّ. انابه و توكّل و تضرّع فعل عبد است و قبول و كفايت و رحمت، فعل حقّ.

  فلاح

 براى فلاح و رستگار شدن دو عنوان مطرح است:

1. انابه

2. قبول

 انابه‏ عبد؛ يعنى روى آوردن او به سمت حقّ، يعنى اين‌كه از همه بِبُرَّد و به سمت او آيد.

  انابه اين است كه تو از همه بريده‏‌اى و منيب به كسى مى‏‌گويند كه پيوندهايش را از غير بريده و به سمت حقّ روى آورده.

 لازمه‏ انابه قبولى است و سرّ اين قبولى، هم در غربت انسان است و هم در رحمت حقّ. خداوند مهربان است و نزديك. وقتى كه تو از همه بريده‌‏اى، رهايت نمى‏‌كند. اين خوبى اوست كه ما را با همه‏ بدى‏‌هامان، صدا مى‏‌زند و كنارمان نمى‏‌گذارد، واى به آن كه به او روى بياوريم. اگر قبول نكند و در را ببندد و يا نخرد، آن‌جا تو فلاح و رويشى ندارى. اگر شوق جوانه زدن در تو بوده و خواسته‏‌اى كه قدمى بردارى ولى قبولى و پذيرشى نبوده، از دست رفته‏‌اى.

تو به آن‏‌هايى كه بى دردند، نمى‏‌خواهند و حتى آن‏‌هايى كه معرضند و از تو چشم پوشيده‏‌اند، مى‏‌ريزى و مى‏‌پاشى، پس چگونه بر كسى كه از تو خواسته و يقين دارد كه همه‏ امور به دست توست، عنايت و محبّت نداشته باشى؟! آن هم كسى كه محروميّت ديده و ديگران و هزاران بن‏بست را تجربه كرده و ديده كه به دست آوردن‌‏هاشان از دست رفتن است و داده‏‌هاشان به خاطر گرفتن.

  نجاح

 براى نجاح و دستيابى نيز دو عنوان مطرح است:

1. توكّل

2. كفايت

 حضرت مى‏‌فرمايند: آخر روز را نجاح قرار بده. يعنى وقتى روز را به پايان مى‏‌رسانيم، سرمايه را مصرف نكرده باشيم و تمام نشده باشيم، به چيزى دست يافته باشيم، بارى آورده باشيم. چرا؟ چون دو مرحله شكل گرفته؛ هم به او تكيه كرده‌‏اى و هم كفايت او را دارى و در نتيجه اين دستيابى طبيعى است.

 آدمى مادام كه خودش را مى‏‌بيند، هدايت و تعليم حقّ اقتضاء مى‌كند كه او را بشكند و نشان دهد كه چيزى نمى‏‌تواند به دست بياورد. اما همين كه فارغ شد و به ضعف خود واقف گرديد، او را پُر مى‏‌كند و سرشار مى‌‏نمايد و كسرى‏‌ها و خلأهايش را نشان مى‏‌دهد. كفايت حقّ، همين پُر كردن و سرشار نمودن آدمى‏ست.

  صلاح

 با اين توجّه به دو عنوان ديگر می‌رسیم:

1. تضرّع

2. رحمت

كه این‌دو براى رسيدن به صلاح و شايستگى لازم است.

 مطلوب حضرت و خواسته‏ او بين فلاح و نجاح. بين كوشش و تلاش آدمى براى روييدن و رستن (فلاح) و براى رسيدن و دستيابى به نتيجه و بار آوردن (نجاح)، صلاح و شايستگى است. و اين هم در دو كلمه خلاصه مى‏‌شود، تضرّع و زارى از عبد و رحمت و مهربانى از حقّ.

 طىّ كردن اين مسير به شايستگى و حاصلى كه در تمامى ‏راه كارگشاست، در همين زارى توست. يعنى اين كه بدانى دست‌‏هايت خالى است.

آدمى به فقر و ضعف و ندارى خويش، واقف نيست، طلبكار است و مغرور، در حالى كه اولياى خدا، مى ‏گفتند: ما كسى نيستيم كه براى نجات خودمان در زورق شكسته‏ اعمالمان بنشينيم، نه، اين زورق در اين اقيانوس نمى‌‏رود، كه راه طولانى است.

 بدون استغاثه و تضرّع همه باخته‌‏ايم چرا كه راه طولانى است و قلّه‏‌ها بلند. تازه با تضرّع مطلب تامّ و تمام نمى‌‏شود كه رحمت و مهربانى حقّ و دستگيرى او لازم است.

 مراحل و گام‏‌هاى سلوك

گام اوّل: معرفت، علم، فكر و عقل.

گام دوّم: عشق و ايمان و محبّت.

خيال نكنيد كه اين گام به جايى مى‏‌رساند؛ كه: عشق آسان نمود اوّل ولى افتاد مشكل‏‌ها.

گام سوّم: تماميّت عشق؛ يعنى شيدايی.

 شيدايى مرحله‏ بالاترى است؛ كه لازمه‏ آن اخبات است. اخبات، مسكنت و ذلّت آدمى‏ و سرافكندگى و شكستگى اوست. با كبر و غرور و طلبكارى نمى‌‏خرند.

گام چهارم: بلا

در این مرحله خداوند دست به كار مى‏‌شود و در دلِ عاشقِ شيدا مى‌‏كارد و خوب هم مى‏‌كارد و آن علف‏‌هاى هرز و درخت‏‌هاى بى حاصل را از ريشه بيرون مى‏‌آورد.

گام پنجم: عبوديّت. كه با بلاء و عنايت او تو به عبوديّت و بندگى مى‏‌رسى.

گام ششم: رسالت. وقتى عبد او شدى بايد بار بردارى، «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ».

 اين مسيرى است كه بايد طىّ كنى و تازه اخلاص را هم مى‏‌خواهند، مُخْلَص بايد باشى.

 اين راهى است كه بايد با تضرّع رفت، نه كبر و غرور و طلبكارى. ما خيال مى‏‌كنيم بدون اين تضرّع به ما مى‏‌دهند؟! مى‏‌دهند ولى چه حدى؟ هر كس سهمى دارد. تازه خيال نكنيم اگر اشكى ريختيم و گريه‌‏اى كرديم و آرام گرفتيم، همين كافى است. اگر گريه كرديم و اشكى ريختيم و واداديم، باخته‌‏ايم.

 گريه كن تا آتش بگيرى و بِرَوى تا سبز شوى و برويى.

 شيطان كه با خدا حرف زده و سال‏‌هاى سال، سجده و عبادت او را كرده، با يك كبر، و آدم كه بهشت برين را ديده، با يك حرص، و كسانى كه گرمى نفس اولياى خدا را احساس و دست رسول را لمس كردند و بيعت نمودند و در كنار او و صحابى او بودند و او را به هذيان نسبت دادند، با طمعِ در رياست و قدرت، به عقب بازگشتند و مهبوط گرديدند. خدا به ما رحم كند كه همه‏ اين‏‌ها را داريم.

 اين طور نيست كه با رؤيت و معرفت و حتى شهود و بصيرت، بتوان سالك بود، نه، كفايت نمى‏‌كند.

 در راهى كه خطاياى تو، لباس‏‌هاى ذلّت را بر تَنَت مى‏‌كنند. يك كبر تو را ذليل مى‏‌كند، و اين ذلّت لباس فراگيرى است بر تمامى اندام تو. ديگر خدا را نمى‏‌خواهى و زير بار نمى‌‏روى كه حضرت سجّاد ناله سرداده: «اِلهى اَلْبَسَتْنِى الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتى». آن هم راهى كه در آن وسوسه‏‌ها زياد است و شيطان و نفس و خلق و دنيا در كمين.

 من شاهد بوده‏‌ام كه خيلى‏‌ها در مسير دين با عشق و صفا و توجّه آمدند. اما آن قدر وسوسه و مشكلات زياد بود كه با هجوم آن‏‌ها برگشتند و مى‏‌گفتند كه ما ديروز خيلى بهتر بوديم، نگاه نمى‏‌كرديم، به زن روى نمى‌آورديم. چه بوديم و چه نبوديم. اما امروز كه مسلمان و مؤمن و متديّن شده‌‏ايم، صداى پاى زن ما را رنج مى‌‏دهد و گرفتارمان مى‏‌كند، پس آن موقع بهتر بوديم.

 اين‏‌ها غافلند از اين كه ديروز بهتر نبودند، چرا كه به ايشان طمعى نبود و شيطان وسوسه‌‏اى نداشت و آتشى نمى‌‏ريخت. اما امروز تو ريشه دارى و از شاخ و برگت هم نمى‏‌گذرند و نمى‏‌گذارند به ميوه برسى. ميوه هم پيدا كردى، سالم نمى‌‏گذارند، كرمو مى‏‌كنند. و اگر انبارش كنى لك مى‌زنند و رويش خاك مى‏‌ريزند و تو را رها نمى‏‌كنند. مبارزه هست و بازى هم نيست كه خداوند حساب داشته. اين راه، يك استاندارد قوىّ و محكمى را مى‌‏طلبد و به اندازه‏‌اى كه راه و كارى ارزش پيدا كرد، وسوسه‏‌ها و مشكلات، زيادتر مى‏‌شود.

 خدايا تو اوّل و آخر ما را ختم به خير كن.

 

 خدايا! ما را با مرگ محمد و آل محمّد و با زندگى محمد و آل محمّد زنده بدار و بميران.

ما را به خودمان واگذار نكن. خون ما روى خاك نريزد. نفس ما هدر نرود، تو بردار گرچه سزاوار نيست. به تضرع ما تو رحم كن.

 «اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم».

 

منبع

شرحی بر دعاهای روزانه حضرت زهرا سلام الله علیها،

علی صفایی حائری (عین- صاد)


1 نفر این مطلب را می پسندد.
(مشاهده همه)


پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها