Google+

» صراط مستقيم کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


بخش آموزش تکنیکهای یک دقیقه ای
1283449196:

باسلام واآرزوی قبولی طاعات وعبادات برای شما عزیزان . راستش من کتاب دانش اموز یک دقیقه ای روتهیه کردم ومطالعه کردم و کتاب خیلی خیلی خوبی بود...من دوهفته دیگه کنکوردارم ومیخاستم اگه میشه درمورد تکنیک تست زنی یک دقیقه ای برام...


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
sibsorkh60:

سلام. خیلی خوشحالم. دنبال آموزش روش تفکر بودم برای یادگیری و یاددادن به نوجوانان. متشکرم از استاد. یا علی.


دانلود نرم‌افزار مایندمپر (MindMapper)
مهدیان حسن:

دوستان نسخه جدیدتر نرم افزار مایندمپر ورژن 2012 همراه با کرک آن آمده است. ان‌شاءالله بزودی در همین صفحه قرار می گیرد.


نمونه تمرینهای دورۀ نقشه های ذهنی دانش آموزان
zahra.k.h:

طرح شماره ٥ بسیار عالیه


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
jafari.f:

سلام درمورد طرح قدر چرا هیچ توضیحی تو سایت نیست ؟


کارگاه چشم انداز نویسی , مدیریت زمان و هدف گذاری
Aftab8:

خیر


کارگاه مقدماتی مهارتهای مطالعه و تند خوانی
Fatemesiyadati:

سلام استاد انصاری زاده فرموده بودند نتایج آزمونvakرا در سایت خواهید گذاشت اینجانب مطلبی در این باره پیدا نمی کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس ??


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

صراط مستقيم

نگارش در تاریخ پنج شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۷ ؛ بازدید: ۹۲۱ بار
دسته: شبکه‌مسائل

صراط مستقيم از منظر مرحوم استاد علي صفايي حائري

آدمي براي اينكه به يك مقصد برسد احتياج به يك راهي دارد تا از آن راه به طرف هدف خود حركت كند. انسان براي اينكه سالم به مقصد برسد بايد راهي صحيح و سالم را انتخاب كند و از آن راه حركت كند و به سوي هدف خود گام بردارد. قرآن كه كتاب هدايت ما انسان‌ها است بهترين راه‌ها را در پيش پاي ما قرار داده است. اولين سوره اين كتاب كه به امر كتاب معروف است فرازهايي موجود است كه به ما راه نزديك و بي‌خطر و سالم را معرفي مي‌كند.
استاد علي صفايي هم در مورد راه در كتاب صراط( تفسيري از سوره حمد) توضيحاتي داده‌اند كه با توجه به شناختي كه از استاد صفايي داريم مي‌توانيم به صراحت بگوييم كه از بهترين رهنمودهايي است كه مي‌توان از تفسير سوره حمد فهميد و در زندگي به كار برد .
نظر استاد در مورد سوره حمد چنين است “ قرآن اين عميق گسترده پر بار از اين سوره متولد مي‌شود” سوره حمد ،ام‌الكتاب . مادر قرآن است و گشايش گر تمامي قرآن.”
مادر اين سوره با اسم و نشانه‌هاي خداوند متعال به حمد و صراط كه همان عبوديت وتوحيد است مي‌رسيم و با فرازهاي سوره حمد همراه مي‌شويم كه فكر و عقل و عشق و جهاد و بلا و عجز است و در آخر در صراط با انعام شده‌‌ها و همراهان و كساني كه مورد غضب و گمراه شده‌اند آشنا مي‌گرديم. صراط مستقيم يعني چه؟ يعني راه نزديك تا هدف انسان و رشد و تعالي انسان كه همان عبوديت مي‌باشد. نه رياضت و نه خدمت به خلق و نه جهاد و نه شهادت.
عبوديت يعني چه؟ يعني هيچ كدام از اينها يعني همه اينها. كه همه اينها راه هستند. مادام اين كه به صراط راه نيابند واز امر خداوند دستور نگيرند ارزش ندارند چرا اين كه وقتي ارزش دارند كه همراه با امر و دستور معبود خود باشند ومانند يك بنده مطيع، مطيع‌امر پروردگار خويش باشند و اگر اين طور بود ارزش دارد.
ما بايد از صراط وظيفه‌ها را بشناسيم اگر راههايي را پي بگيريم كه از امر او برخوردار نيست باعث گمراهي خود مي‌شويم و در بين اين راهها گم مي‌شويم .
به شهادت قرآن‌هايي كه در صراط هستند وظيفه‌ها را مي‌شناسند و از بيراهه‌هايي كه به اسم حيرت و اضطراب وجود دارد به راهي امن هدايت مي‌شوند.
اولئك كهم الامن وصم مهتدون
اينها با وسعت روحشان به امن مي‌رسند و در اين امن و فراغت است كه راه ياب مي‌شوند و از بن‌بست‌ها بيرون مي‌آيند.
صراط مستقيم يك راه نزديك راهي كوتاه همان عبوديت و اطاعت است نه عبادت و نه رياضت و نه شهادت شهادتي كه از امر خدا برنمي‌خيزد و رياضتي كه از امر خدا برنمي‌خيزد بر باد است.
كل امر ذي بال ببم بيم الله فهو ابتر
آن چيزي كه نشان خداوند را نداشته باشد دم بريده است و هر چيزي كه نشان خداوند را داشته باشد معني دارد حتي اگر جمع كردن مشكل باشد .
مشكل ما اين است كه مي‌خواهيم از بيراه به او برسيم. بيراهه‌هاي ما استدلال و عرفان و شريعت مي‌باشد. اين ما را به خودشان فقط مي‌رسانند و چون فقط به خودشان مي‌رسانند پس از يك عمر جز خستگي ، جز غرور حاصلي نداريم.
نه فقه و نه اصول و نه كلام و نه حكمت و نه سلوك هيچكدام از اينها ما را به او نمي‌رساند. راهي كه ما را به او مي‌رساند عبوديت و اطاعت او مي‌باشد.
استاد در مورد اطاعت چنين مي‌گويند كه “ اطاعت هم امر مي‌خواهد تا دستوري نباشد امتثالي ‌نيست اطاعتي نيست. امر او هم از ميان كارها به آن كاري تعلق مي‌گيرد كه مهمترين است. در هر لحظه بيش از يك امر نيست واين امر به آن كاري تعلق گرفته كه اهميت بيشتري دارد و كاري اهميت بيشتر دارد كه زمانش محدود باشد. جبراني و بدلي نداشته باشد صاحبش بي‌ظرفيت‌تر باشد و نيازمندتر و يا مفيدتر . تو در هر لحظه بايد تمامي كارها و امكانات را در نظر بگيري و از ميان اين همه مهمترين را انتخاب كني.”
با توجه به صحبت استاد معلوم مي‌شود كه ما بايد در بين كارها آن كاري كه مهم است و ارزش اين را دارد كه انجام شود انجام دهيم و اگر ما امروز يك كاري انجام داديم و روز بعد كار ديگر اگر به كار ديروز شك كرديم نبايد به شك خود اعتنا كنيم بلكه ما با يقين آن را انجام داديم و با يقين آن شك را از بين مي‌بريم.
وقتي كه ما در اين راه شكر خداوند متعال را كرديم و به راه خود ادامه داديم هم به يقين مي‌رسيم و هم به باورهاي خودمان.
اين راهها را ما نمي‌توانيم يك شبه بپيماييم بلكه بايد زحمت‌ها براي اين راه كشيد و شايد خيلي هم طولاني شود. نكته مهم اين است كه راهي را كه انتخاب كرده‌ايم درست باشد.
قرآن راه نزديك را نشانمان مي‌دهد وصراط مستقيم را مشخص مي‌كند.
ان اعبدوني صراط مستقيم (1)
انني هديني ربي الي صراط مستقيم دينا قيما مله ابراهيم حنيفا و ما كان من المشركين (2)
اتبعوني هذا صراط مستقيم (3)
تمام اين آيه‌ها از صراط مستقيم صحبت مي‌كنند چون كه تقوي همان اطاعت پرورگار متعال است. وقتي كه تو نماز مي‌خواني اگر همراه امر خداوند نباشد و وظيفه وتكليف تو چيز ديگري باشد اين عبادت هيچ ارزشي ندارد و عبادتي عبد بودن تو را مي‌رساند كه همراه با اطاعت خداوند باشد.
استاد صفايي در اين مورد مي‌گويند كه :” اين علي است كه تمام وجودش سوز مرگ است و از كودك به پستان مادر به مرگ مانوس‌تر است ولي بايد بماند و حتي ذلت بيست و پنج سال را تحمل كند كه علي عبد است و عبوديت او صراط مستقيم است واگر مي‌بينيم كه صراط مستقيم به علي تفسير مي‌شود از همين جاست كه يك قدم از مرز بيرون نمي‌گذارد و آنجا كه شور شمشير دارد بيل به دست مي‌گيرد و نخلستان‌ها را آباد مي‌كند . و چه احمق است كسي كه سوز علي را ببيند و او را به ترس و خودخواهي متهم كند كه مرگ براي اين روح‌هاي بزرگتر از هستي جرعه گوارايي بيش نيست ولي همين جرعه را محروم مي‌شوند.”
خلاصه كلام اينكه حركت بايد كنترل شده باشد و مهار شده باشد. در اين راه عبد لازم است نه آزاده براي اينكه عبد آزاده‌اي است كه شكل گرفته و رها شده‌اي است كه مهار شده و جهت براي خود يافته و اين عبد است كه ارزش دارد و كارساز است و حركت و نور مي‌آفريند.


2 نفر این مطلب را می پسندند.
(مشاهده همه)


5 دیدگاه

  1. احسان مهدیان گفت:

    تنها عامل حركت براي انسان اطاعت است و همه ما در هر لحظه در حال اطاعت هستيم. اگر اطاعت ما هر لحظه از امر خدا باشد(عبوديت) رشد را بدنبال مي آورد اما اگر اطاعت از غير باشد خسر را…

    1. صفاری مهدیه گفت:

      اطاعت عامل حرکت است؟ یا درک ضرورت؟؟

      شاید من متوجه منظور نشدم

      1. مهدیان احسان گفت:

        حرکت در جمله اول بنده مطلق است و بدون قید یعنی هر حرکتی و ضمنا عامل خود حرکت یعنی بسط و قبض وجودی را گفتم نه عامل آغاز آن را
        توضیح بیشتر اینکه انسان دایما در حال انتخاب و حرکت است اما عامل این حرکت او غریزه حب الخیر یا همان بهتر طلبی است(انه لحب الخیر لشدید) و همه حرکت های انسان برای رسیدن به خیر است اما اغلب در مصداق خیر اشتباه می کند و خیر را در ماندگاری در دنیا و لذت و … میبیند
        اما درک ضرورت منافاتی با این توضیح ندارد چراکه اگر خیر بودن چیزی اثبات شود و ضرورت آن هم احساس شود حرکت به سمت آن آغاز می شود و این دو عامل مکمل همدیگر هستند

  2. عیوضی گفت:

    چقدر راحت روزم رو شب و شبم رو روز میکنم :(

  3. mohajer.Farda گفت:

    سلام
    مطالبی که در شبکه مسائل گذاشته می شوند خیلی خوبند ولی متوجه ارتباط محتوای مطلب با عنوان شبکه مسائل نمیشم؟

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها