Google+

» اسلام و تفكر سيستمي 2 کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


بخش آموزش تکنیکهای یک دقیقه ای
1283449196:

باسلام واآرزوی قبولی طاعات وعبادات برای شما عزیزان . راستش من کتاب دانش اموز یک دقیقه ای روتهیه کردم ومطالعه کردم و کتاب خیلی خیلی خوبی بود...من دوهفته دیگه کنکوردارم ومیخاستم اگه میشه درمورد تکنیک تست زنی یک دقیقه ای برام...


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
sibsorkh60:

سلام. خیلی خوشحالم. دنبال آموزش روش تفکر بودم برای یادگیری و یاددادن به نوجوانان. متشکرم از استاد. یا علی.


دانلود نرم‌افزار مایندمپر (MindMapper)
مهدیان حسن:

دوستان نسخه جدیدتر نرم افزار مایندمپر ورژن 2012 همراه با کرک آن آمده است. ان‌شاءالله بزودی در همین صفحه قرار می گیرد.


نمونه تمرینهای دورۀ نقشه های ذهنی دانش آموزان
zahra.k.h:

طرح شماره ٥ بسیار عالیه


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
jafari.f:

سلام درمورد طرح قدر چرا هیچ توضیحی تو سایت نیست ؟


کارگاه چشم انداز نویسی , مدیریت زمان و هدف گذاری
Aftab8:

خیر


کارگاه مقدماتی مهارتهای مطالعه و تند خوانی
Fatemesiyadati:

سلام استاد انصاری زاده فرموده بودند نتایج آزمونvakرا در سایت خواهید گذاشت اینجانب مطلبی در این باره پیدا نمی کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس ??


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

اسلام و تفكر سيستمي 2

نگارش در تاریخ سه شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۶ ؛ بازدید: ۷۶۰ بار
دسته: مدیریت تفکر

 

اسلام  -که خود يک مجموعه اعتقادي، نظامي‌صالح و کامل، و ديني منسجم و به هم پيوسته بوده، و آئين حنيف، قيم و فطري است، و دين همه پيغمبران (ع) مي‌باشد- ما را يه ايماني مجموعه اي فرا خوانده و تنها يک چنين ايماني را صحيح، مکتبي و در نتيجه، پذيرفتني معرفي مي‌نمايد; همچنانکه در قرآن فرموده‌است:

«هو الذي انزل عليک الکتاب منه آيات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات فاما الذين في قلوبهم زيع فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنه و ابتغاء تاويله و ما يعلم تاويله الا الله و الراسخون في العلم يقولون امنا به کل من عند ربنا و ما يذکر الا او لو الالباب ربنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا و هب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب»

اوست کسي که نازل کرد برتو کتاب را، بخشي از آن، آيات محکم هستند که اصل و مادر کتاب به شمار ميروند، و بخش ديگر، آيات متشابه مي‌باشند- که حقيقت معناي آنها به راحتي درک نمي‌گردد- پس کسانيکه در دلهايشان زيغ (کجي و ميل به باطل) وجود دارد به دنبال آيات متشابه، افتاده و به فتنه گري و تاويل آنها مبادرت ميکنند؛ْ در حاليکه به تاويل آنها آگاهي ندارد جز خدا و ريشه داران در علم مي‌گويند ما ايمان آورده‌ايم به تمامي‌کتاب که هم محکم و هم متشابه آن از سوي خداست و متذکر اين معنا نمي‌گردند مگر صاحبان خرد.

پروردگارا ! بعد از آنکه ما را هدايت نمودي دلهايمان را کج و مايل به باطل (دچار زيغ) مگردان و بما از جانب خود رحمتي عطا فرما که همانا تو بسيار بخشنده اي.

« قل ان صلاتي و نسکي و محياي و مماتي لله رب العالمين»

بگو نماز و پرستش من، و زندگي و مماتم براي خدا پروردگار جهانيان است.

«ان الذين يکفرون بالله و رسله و يريدون ان يفرقوا بين الله ورسله و يقولون نومن ببعض و نکفر ببعض و يريدون ان يتخذوا بين ذلک سبيلاً»

«اولئک هم الکافرون حقا و اعتدنا للکافرين عذابا مهينا»

«و الذين امنوا بالله و رسله و لم يفرقوا بين احد منهم اولئک سوف يوتيهم اجورهم و كان الله غفورا رحيما»

همانا کسانيکه به خدا و رسولان او کافر شوند و خواهند که بين خدا و رسولان او جدايي اندازند و گويند که ما به پاره اي از احکام ايمان آريم و به پاره اي کفر ورزيم و از پي آن باشند که در اين ميان راهي در پيش گيرند ؛اينان، به راستي همان کافران حقيقي هستند و ما براي کافران عذابي خوار کننده مهيا کرده‌ايم. و آنانکه به خدا و رسولانش ايمان آورده و بين هيچيک از آنان جدايي نيندازند؛ اينانند که به زودي اجرشان را عطا کند و خدا آمرزنده و مهربانست.

«افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلک منکم الا خزي في الحيوه الدنيا و يوم القيمه يردون الي اشد العذاب و ما الله بغافل عما تعملون»

«اولئک الدين اشتروا الحيوه الدنيا بالاخره فلايخفف عنهم العذاب و لاهم ينصرون»

«و لقد آتينا موسي الکتاب وقفينا من بعده بالرسل و اتينا عيسي بن مريم البينات و ايدناه بروح القدس افکلما جائکم رسول بما لاتهوي انفسکم استکبرتم ففريقا کذبتم و فريقا تقتلون..»

… آيا به بخشي از کتاب (احکام و موازين الهي) ايمان آورده و به بخشي ديگر کافر مي‌شويد؟ پس چيست جزاي کسي از شما که اين کار را بکند جز خواري و ذلت در زندگي دنيا و سخت ترين عذاب در روز قيامت؟ و خدا از آنچه مي‌کنيد غافل نيست.
اينان کساني هستند که زندگاني دنيا را در ازاء آخرت خريداري نمودند و لذا نه از آنها عذاب کم گردد و نه ياري شوند. همانا به موسي کتاب عطا کرديم و از پي او پيغمبراني ديگر فرستاديم و به عيسي فرزند مريم بينات داديم و از پي او پيغمبراني ديگر فرستاديم و به عيسي فرزند مريم بينات داديم و او را به روح القدس تائيد نموديم: آيا هرگاه شما را پيامبري به آنچه پسنديده و موافق هواي نفستان نباشد: بيايي خودتان را برتر گرفته و به سرکشي پرداخته و از اين رو گروهي را تکذيب کرده و گروهي را به قتل ميرسانيد؟

همچنانکه ملاحظه مي‌کنيد در اين آيات خداوند ما را دعوت يه ايمان مجموعه اي مي‌کند.
منظور از ايمان مجموعه اي ايمان به همه احکام و مقررات اسلام است و ما قبلاً گفتيم که احکام قرآن خود يک مجموعه، و يک کل، و يک دستگاه را تشکيل مي‌دهند.
و به موجب آيات فوق، خدا از ما ايمان مجموعه اي مي‌خواهد و تنها همين گونه ايمان را مي‌پذيرد; يعني ايمان به همه احکام و مقررات اسلامي.

اما اين معنا، و اهميت و عمق آن، وقتي بهتر مشخص مي‌گردد که بدانيم خود ايمان نيز يک مجموعه‌است، بله يک مجموعه و متشکل از سه جزء عمده که عبارت از:
قول، باور و عمل باشد.
يا به عبارتي ديگر، مرکب از:
اقرار زباني، پذيرش قلبي و اقدام عملي باشد.
و يا به اعتبار ديگر، متشکل از:
دانستن، شناختن و قيام کردن باشد.

و به همين جهت بود که ما در اينجا نظر مجموعه اي يا عمل مجموعه اي يا عقيده مجموعه اي نگفتيم و بلکه همان کلمه ايمان را ذکر کرديم که در آيه آمده‌است و گفتيم «ايمان مجموعه اي » زيرا به قراري که گذشت، ايمان اعم از نظر، باور و عمل است و مجموعه اي متشکل از آن سه مي‌باشد.
لذا، به لحاظ بينش ناب اسلامي، هرگز کسي که تنها با يکي از اين سه عامل يا حتي با دوتا از آنها ابراز پاي بندي به قرآن کند- ولو به تمام قرآن- مؤمن در مفهوم واقعي کلمه ايمان نيست و بلکه به دلالت آيات ذکر شده، از نظر اسلام، مؤمن واقعي کسي است که با حرف، عقيده و عمل، به همه احکام قرآن پاي بند باشد.

و در همين معناست که قرآن موضوع «نومن ببعض و نکفر ببعض» را مطرح کرده و ما را از گرايش به آن نهي نموده و يه ايمان کامل و همه جانبه فرا خوانده‌است.
بلي، مؤمن راستين که فردي حنيف است يکسر در جهت نيل به هدف اصيل و مکتبي خود گام برمي‌دارد و با زبان، قلب و اعضاء خود در سوي الله که کمال مطلق است و در جهت قرب به او که غايت خواست عارفان است گام مي‌سپارد.

به عبارت ديگر ما مي‌دانيم که: بزرگترين هدف يک مؤمن سير در سوي خدا، و صفات و اخلاق اوست و با اين حساب، چون الله آن ذات مقدسي است که از جمله در وصفش- و از قول خودش- مي‌گوئيم:

« يا من لايشغله سمع عن سمع »
اي کسيکه شنيدني ترا از شنيدني مشغول نمي‌دارد!

« يامن لايشغله شان عن شان »
اي کسيکه شان و امري ترا از شان و امري ديگر باز نمي‌دارد!

« يا من لايمنعه فعل عن فعل »
اي کسيکه کاري ترا از کار ديگر مانع نمي‌گذرد!

« يا من لايلهيه قول عن قول »
اي کسيکه گفتاري ترا از گفتاري غافل نمي‌کند!

« يا من لايغلطه سوال عن سوال »
اي کسيکه سوال و درخواستي ترا از سوال ودرخواستي به غلط و خطا نمي‌اندازد!

« يا من لايحجبه شئ عن شئ »
اي کسيکه چيزي حجاب تو از چيزي نمي‌گردد!

بنابراين،مؤمن خدا جو نيز که به دنبال خلق و خوي خدائي است بايد توجه داشته باشد و بکوشد که شنيدني او را از شنيدني، شان و امري او را از شان و امري، کاري او را از کاري، حرفي او را از حرفي، سوالي او را از سوالي، و چيزي او را از چيزي باز نداشته و بلکه در حوزه هاي نظري- عملي، ظاهري- باطني، فردي- اجتماعي با اقرار زباني+ عقيده قلبي+ اقدام عملي قيام کرده و بطور مجموعه اي وظايف الهي خود را پي گيري نمايد.

ادامه دارد…




2 دیدگاه

  1. تفقدی محمدرضا گفت:

    بسم الله
    بارها در بحث ها و گفته ها می شنوم که می گویند فلانی که صف اول نماز است چرا اینکارها را می کند. پس دین خوب نیست در حالی که او مومن نیست و فقط یک قسمت دین را عمل می کند.
    یا بعضی ها که می گویند حجاب لازم نیست اخلاق لازم است.
    یا موسیقی حرام گوش می کنیم اما مال مردم نمی خوریم. همه اینها مومنند اما ایمانشان کامل نیست.

  2. فاطمه اسلامي گفت:

    یا أیها الذین ءامَنوا ءامِنوا
    ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید!
    نساء، 136

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال