Google+

» پرداختن بيش از حد به جلوه هاي دنيايي کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


بخش آموزش تکنیکهای یک دقیقه ای
1283449196:

باسلام واآرزوی قبولی طاعات وعبادات برای شما عزیزان . راستش من کتاب دانش اموز یک دقیقه ای روتهیه کردم ومطالعه کردم و کتاب خیلی خیلی خوبی بود...من دوهفته دیگه کنکوردارم ومیخاستم اگه میشه درمورد تکنیک تست زنی یک دقیقه ای برام...


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
sibsorkh60:

سلام. خیلی خوشحالم. دنبال آموزش روش تفکر بودم برای یادگیری و یاددادن به نوجوانان. متشکرم از استاد. یا علی.


دانلود نرم‌افزار مایندمپر (MindMapper)
مهدیان حسن:

دوستان نسخه جدیدتر نرم افزار مایندمپر ورژن 2012 همراه با کرک آن آمده است. ان‌شاءالله بزودی در همین صفحه قرار می گیرد.


نمونه تمرینهای دورۀ نقشه های ذهنی دانش آموزان
zahra.k.h:

طرح شماره ٥ بسیار عالیه


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
jafari.f:

سلام درمورد طرح قدر چرا هیچ توضیحی تو سایت نیست ؟


کارگاه چشم انداز نویسی , مدیریت زمان و هدف گذاری
Aftab8:

خیر


کارگاه مقدماتی مهارتهای مطالعه و تند خوانی
Fatemesiyadati:

سلام استاد انصاری زاده فرموده بودند نتایج آزمونvakرا در سایت خواهید گذاشت اینجانب مطلبی در این باره پیدا نمی کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس ??


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

پرداختن بيش از حد به جلوه هاي دنيايي

نگارش در تاریخ دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰، ساعت ۱۸:۲۸ ؛ بازدید: ۱,۱۹۳ بار
دسته: مصاحبه و گفت‌وگو

بسم الله الرحمن الرحیم

مصاحبه استاد معماریانی با روزنامه خراسان 28-9-90

خانواده امروز ايراني در جامعه در حال گذار از سنت به مدرنيته، دگرگوني هاي گسترده اي را تجربه کرده است. درک اين دگرگوني ها و پيش بيني آثار و عواقب آن از ابعاد مختلف حائز اهميت است. زيرا از يک سو جامعه تحت تاثير اين دگرگوني ها آسيب هاي جديدي را مي بيند و از سوي ديگر به دليل فاصله گرفتن از سنت ها و آيين هاي ديرينه به گذشته و آن چه از دست داده است، حسرت مي خورد. چنان که شکايت از کم شدن ارتباطات خانوادگي و فاميلي به دليل کمبود وقت ، مشغله هاي زندگي و بعد مسافت، نقل محافل بسياري از جمع هاي خانوادگي است.

واقعيت اين است که ارتباطات خانوادگي که جزو سنت هاي ماست به مرور زمان کم و کمتر شده است بدون اين که جايگزين مناسبي براي آن وجود داشته باشد. کاهش اين ارتباطات از يک سو به اشتباه نشانه زندگي متمدنانه است و از سوي ديگر متناقض با روحيات سنتي ماست و حاصل اين تقابل تنها افزايش احساس تنهايي و اضطراب است.جليل معمارياني مشاور فکري جوانان به خراسان مي گويد: مجموعه روابط اجتماعي و معاشرت در درجه اول رزق روحي انسان براي رسيدن به اعتدال وجودي و شخصيتي محسوب مي شود. بنابراين معاشرت، يکي از نيازهاي اساسي انسان است که اگر برآورده نشود خلائي در بخشي از وجود شکل مي گيرد. گاه براي بررسي نيازهاي انسان بايد ابعاد وجودي انسان باز تعريف شود. وقتي ابعاد متفاوت وجودي انسان را بررسي کنيم در مي يابيم که چرا در دين مبين اسلام بر مفاهيمي مانند صله رحم اين قدر تاکيد شده است.در دين اسلام بر معاشرت ،رفت و آمد و مجموعه روابط اجتماعي در درجه اول براي تامين نيازهاي روحي و رسيدن انسان به اعتدال شخصيتي و وجودي سفارش شده است. به اين ترتيب مصاحبت، همدلي، رفاقت با ديگران نه فقط از بار شديد فشارهاي زندگي مي کاهد بلکه باعث رشد و پرورش شخصيت انسان مي شود.نکته اين جاست که در گذشته دلبستگي به تجملات به مراتب کمتر بود و آن چه امروز فرصت و فراغت را از ما گرفته است در آن زمان وجود نداشت. فناوري پيشرفته امروزي هرچند کارها را راحت تر و ارتباطات را سريع تر کرده اما باعث دوري انسان ها از هم شده است.کودکي که در گذشته وقت خود را با همبازي هايش در کوچه مي گذراند امروز وارد دنياي مجازي شده است و دوستان مجازي دارد.نياز او به فناوري و ارتباط سريع و بي واسطه با ديگران در واقع جايگزين نياز حقيقي او به ارتباط با انسان هاي پيرامونش شده است.

معمارياني با تاييد اين نکته که روابط خانوادگي در دوره ما کمرنگ شده است و در اين موضوع شکي نيست ، تصريح مي کند: علاوه بر توجيه هايي مثل مشغله زندگي ، کمبود وقت و بعد مسافت، آن چه انسان را از روابط خانوادگي دور کرده، پرداختن بيش از حد به جلوه هاي دنيايي است. ما در واقع با پرداختن بيش از حد به تعلقات دنيايي، بخشي از وجود خود را در اختيار دنيا قرار مي دهيم.

امام علي(ع) مي فرمايند: عده اي از مردم خود را به دنيا مي فروشند و اسير مي شوند عده اي ديگر دنيا را مي خرند تا خود را آزاد کنند.به نظر مي رسد بيشتر ما خود را به دنيا مي فروشيم و اسير مي شويم و سپس از اين اسارت شکوه مي کنيم. در حالي که مسئوليت اين اسارت بر عهده خود ماست.هم اکنون آن چه در روابط اجتماعي و معادلات انساني سايه انداخته همين تعلقات دنيايي است. امروزه متعلقات و داشته ها بيشتر از انسان ها ارزش پيدا کرده است و عاطفه، شعور، وجدان، تفکر،همدلي، مصاحبت و رفاقت، دارايي محسوب نمي شود و آن چه ارزش مادي دارد، مورد توجه قرار مي گيرد و به حساب مي آيد.

وقتي اين اتفاق بيفتد، مدل خودرو و نوع آپارتمان و وسايل تجملي به اشتباه جانشين ارزش هاي انساني مي شود و در شروع روابط شکل گيري و تداوم آن نقش پيدا مي کند. از آن جا که روابط اجتماعي براي تامين نيازهاي رواني انسان امري ضروري است ، اين معيارهاي سطحي هرگز نمي تواند خلاء او را پر کند و روابطي که براساس اين معيارها شکل بگيرد هم برطرف کننده نياز او نخواهد بود.

بنابراين سطحي نگري، نبود تحليل درست از امکانات مادي، نداشتن توانمندي کافي براي استفاده از فناوري باعث مي شود امکانات به جاي اين که مرکب رشد انسان شود، او را به اسارت بگيرد و از نيازهاي دروني و ارزش هاي انساني دور کند.

 

مهماني به چه بهايي

بسياري از اوقات مهماني هايي که برگزار مي شود با وجود صرف هزينه فراوان و تلاش ميزبان براي اين که به مهمانان رسيدگي کافي شود، چندان مطلوب نيست. به گفته معمارياني اين علت را فقط بايد در محدوديت هايي که براي خود قايل شده ايم، جست و جو کرد.

شيوه پذيرايي از مهمانان به نحوي که هر چيزي را که دوست دارد بردارد بدترين شيوه است زيرا گذاشتن ميز غذا و ميوه جلوي مهمان احترام گذاشتن به او نيست.

اين شيوه پذيرايي که مدت هاست در کشور ما باب شده در واقع يکي از رسوم ناميمون جديد است و در بسياري از مواقع رسوم نادرست با سرعت بيشتري رشد مي کند.

باز گذاشتن دست مهمان براي انتخاب غذا، کوچک کردن مهمان است زيرا ما عقيده داريم اصل بر روابط اجتماعي است نه بر شيوه مدل پذيرايي. پذيرايي جلوه اي از ارزش گذاري است نه مبناي آن.

تکريم مهمان مصاحبت با او و وقت گذاشتن با وي است نه پذيرايي با چندين نوع ميوه و غذا.

 

از دست دادن توفيق

واقعيت اين است که به جز سرگرم شدن با نيازهاي کاذب آن چه ما را از نعمت روابط خانوادگي دور کرده، از دست دادن توفيق است. معمارياني ادامه مي دهد: همه چيز دست به دست هم داده است تا بسياري از ما با وجود داشتن خودرو و تلفن همراه فرصت نداشته باشيم که جوياي احوال پدر و مادرمان باشيم.

در واقع از اين امر غفلت مي کنيم و توفيق سرزدن به آن ها و احوال پرسي را از دست داده ايم.

فراموش کرده ايم که دعاي پدر و مادر و دستگيري از نزديکان چه برکاتي دارد و اين غفلت را با دلايلي مثل کمبود وقت توجيه مي کنيم. چقدر خوب است که در هر شرايطي اوقاتي را در هفته براي سر زدن به پدر و مادر اختصاص دهيم. گروه هاي دوستي تشکيل دهيم و سعي کنيم در اين گروه ها از حال هم باخبر شويم. تشکيل دوره هاي خانوادگي که در برخي خانواده ها رواج پيدا کرده هم امر بسيار مبارکي است و مي تواند تاثير مثبتي روي تعاملات اجتماعي و روابط انسان ها با يکديگر داشته باشد.

 


3 نفر این مطلب را می پسندند.
(مشاهده همه)


5 دیدگاه

  1. آل مرتضي گفت:

    سلام وقت به خير و خدا قوت

    1. اين يك متن بازتابي است پي چطور تيتر و تصوير اون با مبدا متفاوته!؟
    2. مصاحبه استاد معماریانی با روزنامه خراسان!؟ اما اين كه اصلاً مصاحبه نيست! در مبدا هم حرفي از گفتگو و مصاحبه نشده.

    ياعلي

    1. عودی ثریا گفت:

      سلام
      روزنامه نگار برای موضوع مورد نظرش به سراغ استاد معماریانی آمده و در نهایت گفتگو با استاد رو به صورت توصیفی -نه سوال و جواب -تنظیم کرده.پس میشه بهش عنوان گفتگو را اطلاق کرد.

      1. آل مرتضي گفت:

        سلام وقت شما به خير و خدا قوت
        سركار خانم عودي شما كه لطف كردين ابهام دوم رو توجيه فرمودين و حكم اعدام درج كننده خبر رو به حبس ابد تبديل كردين، خوب براي ابهام اول هم همين لطف رو مي كردين ديگه.

        ياعلي

  2. عودی ثریا گفت:

    بله در مورد اول ممکنه حق با شما باشه اما من که فکر میکنم وقتی متنی را از جایی اقتباس میکنیم دلیل ندارد که حتما عکس را هم از همانجا بگیریم

  3. رامین میر گفت:

    قسمتی از خطبه 63 نهج البلاغه:
    « آگاه باشيد! دنيا خانه اي است که کسي در آن ايمني ندارد، جز آنکه به جمع آوري توشه آخرت پردازد و از کارهاي دنيايي کسي نجات نمي يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش مي شوند؛ پس هر چيزي از دنيا را که براي دنيا به دست آورند، از کفشان بيرون مي رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا براي آخرت تهيه کردند به آن خواهند رسيد، و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان، چونان سايه اي است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه مي گردد، و هنوز فزوني نيافته کاهش مي يابد.»

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها