Google+

» سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم / حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی /جلسه سوم کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
آدم ها  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
30380_600_800  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
دانلود نرم‌افزار مایندمپر (MindMapper)
مهدیان حسن:

دوستان نسخه جدیدتر نرم افزار مایندمپر ورژن 2012 همراه با کرک آن آمده است. ان‌شاءالله بزودی در همین صفحه قرار می گیرد.


نمونه تمرینهای دورۀ نقشه های ذهنی دانش آموزان
zahra.k.h:

طرح شماره ٥ بسیار عالیه


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
jafari.f:

سلام درمورد طرح قدر چرا هیچ توضیحی تو سایت نیست ؟


کارگاه چشم انداز نویسی , مدیریت زمان و هدف گذاری
Aftab8:

خیر


کارگاه مقدماتی مهارتهای مطالعه و تند خوانی
Fatemesiyadati:

سلام استاد انصاری زاده فرموده بودند نتایج آزمونvakرا در سایت خواهید گذاشت اینجانب مطلبی در این باره پیدا نمی کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس ??


همایش چگونه به فرزندان خود فکر کردن بیاموزیم؟
r...j:

سلام من توفیق نداشتم در این همایش شرکت کنم. میشه فایل صوتیشو بدست آورد؟


ترویج جهادی طب ایرانی اسلامی
r...j:

?بسم الله الرّحمن الرّحیم ?تدریس حجامت ?از:استاد طالقانی ?جلسه : اول سلام علیکم. خداوند را شاکریم که بما فرصتی دست داد تا درخصوص روش درمانی وپیشگیری حجامت در خدمت شما عزیزان باشیم. ?علم طب سنتی ایرانی اسلامی علمی مبتنی بر...


مقالۀ 3: تدبر مادۀ خام تفکراست
alirezahoosh:

سلام با تشکر از مطالب خوبتان


"زمان مطالعۀ خود را مدیریت کنید"
farhadtafazzoli:

سلام این مقاله محتوای خوبی داشت و توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد. 1- به روز آوری براساس فرهنگ و تقویم کاربر ایرانی 2- ارائه نمونه


شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد.
candour:

سلام.چرا ولادت حضرت پیغمبر رو نزاشتین تو گروه


archive

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم / حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی /جلسه سوم

نگارش در تاریخ چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴، ساعت ۱۱:۵۰ ؛ بازدید: 362 بار
دسته: دسته‌بندی نشده

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه سوم/سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم / حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی

مدرسه علمیه عالی نواب / تیرماه ۱۳۹۴-رمضان المبارک ۱۴۳۶

دوشنبه ۱/۴/۱۳۹۴

نماز از جهات مختلفی اهمیت دارد:

اول اینکه نماز مربوط به همه پیامبران از آدم تا خاتم است: حضرت عیسی: وَ أَوْصانی‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا (مریم، ۳۱)، حضرت موسی: وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری‏ (طه، ۱۴)، حضرت شعیب: قالُوا یا شُعَیْبُ أَ صَلاتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا (هود، ۸۷)، حضرت ابراهیم: رَبِّ اجْعَلْنی‏ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاء (ابراهیم، ۴۰) و… .

دوم اینکه از زمین تا آسمان نماز دارد: زلزله زمین و باران نداشتن آسمان دلیل برخی نمازها است.

سوم اینکه نماز پرتنوع‌ترین عبادات است، زیرا ۳۵۰ مدل نماز مستحبی داریم.

و چهارم اینکه نماز محور قبولی و رد بقیه اعمال بوده که در احادیث به آن اشاره‌شده است.

انواع نماز

چهار نوع نماز وجود دارد:

  1. نماز ساده که برای شکر است و شکر فلسفه همه نمازها است، چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(بقره، ۲۱)، در این آیه خداوند دلیل لزوم بندگی خود را شکرانه آفریده شدن معرفی می‌کند.

بنابراین برای خلق شدن باید شکرگزار بود، همچنین خوب است اول برای چیزهایی که نمی‌فهمیم شکر کنیم، چون بسیار بیشتر از چیزهایی هستند که می‌فهمیم، برای نعمت‌هایی که دیگران و اطرافیان دارند نیز باید تشکر کرد.

  1. نمازی با توجه بیشتر که برای رشد است: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر(عنکبوت، ۴۵): البته اینجا «تنهی» به معنی مانع‌شدن نیست، بلکه به معنی نهی کردن است، یعنی این‌گونه نیست که نمازگزار دیگر گناه نکند، بلکه نماز آماده‌سازی بستری برای دوری از گناه است و تصمیم آخر با شخص خواهد بود.

رشد بودن نماز به این معنی است که همه کمالات در نماز موجود است، مثل حضور درصحنه که با جماعت محقق می‌شود، عدالت که شرط پیش‌نماز است، ارزش‌ها مثل ایستادن در صف اول که مخصوص متقین است، انتخابات مثل انتخاب امام جماعت از میان چند مسجد، تواضع مثل ایستادن عالم پشت سر شخصی معمولی، اطاعت که مربوط به قبل از نماز است، شهادت که در مهر کربلا است، خاک که برای سجده به کار می‌رود، آرایش، مثل‌اینکه برای زن بهتر است که طلا بیندازد و بهترین لباس‌ها و عطر را استفاده کند، رنگ که سفید برای نمازگزار توصیه‌شده است، اعتماد که در حالت شک پیش‌نماز برای نظر مأمومین اتفاق می‌افتد، شانه زدن که ثواب نماز را سی برابر می‌کند، مسواک زدن که یک‌رکعت را هفتاد برابر می‌کند، ورزش که در حرکات رکوع و سجود اتفاق می‌افتد، آهنگ و موسیقی که حمد و سوره است و ده‌ها مثال دیگر.

مثال معروف رشد بودن نماز شیر مادر است، به این صورت که بچه در ابتدا همه‌چیز نیاز دارد و با یک شیر همه نیازهای او برطرف می‌شود، با یک نماز نیز همه نیازهای انسان برطرف می‌شود و برای زنده شدن تمام کمالات در انسان کافی است.

  1. نماز انس سومین نوع نماز و بالاتر از نماز رشد است، چنان‌که اشاره شد، خداوند به حضرت موسیمی‌فرماید: وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری(طه، ۱۴)، حضرت موسی اهل فحشا و منکر نیست که نماز او را از این‌ها بازدارد، بلکه نماز می‌خواند تا به یاد خداوند باشد و با ذکر خداوند اطمینان حاصل می‌شود: لِیَطْمَئِنَّ قَلْبی (بقره، ۲۶۰) و اطمینان برای بازگشت به‌سوی خداوند لازم است: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (فجر، ۲۷).
  2. چهارم نیز نمازِ قُرب است که آخرین درجه نماز بوده و در آیه آخر سوره علق، از سجده به‌عنوان راه نزدیک شدن به خداوند یاد می‌شود.

شبهه: چرا روبه‌قبله می‌ایستیم؟

حدود ۹ آیه راجع به قبله در قرآن کریم آمده است و جریان آن این‌گونه بوده که وقتی پیامبر مبعوث شدند، در شهر مکه و داخل خانه کعبه پر از بت بود، ایشان نمی‌خواستند رو به کعبه نماز بخوانند تا احترام به بت‌ها محسوب نشود، بنابراین در کنار کعبه و رو به بیت‌المقدس نماز می‌خواندند که پشت به کعبه هم نباشد.

در مدینه هم همین‌طور بود تا اینکه یهودیان ‌گفتند: پیامبر شما روبه‌قبله ما نماز می‌خواند و معلوم می‌شود که قرآن هم کپی تورات است. بعدازاین حرف‌ها پیامبر چند بار ‌آمدند و به آسمان نگاه کردند تا این آیه نازل شد: قَدْ نَرى‏ تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ (بقره، ۱۴۴): نگرانی تو را دیده‌ایم و قبله‌ای به تو می‌دهیم که نیش آنان را دفع کند: فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها (بقره، ۱۴۴).

سپس جبرئیل آمد و پیامبر را رو به کعبه برگرداند و این قبله برای خشنودی قلب پیامبر)ص( است.

نکته مهم اینکه در اینجا خداوند حتی صبر نکرد نماز پیامبر(ص) تمام شود و وسط نماز او را به‌سوی کعبه برگرداند، یعنی گاهی در فن تبلیغ باید هیجان ایجاد کرد، در روایتی آمده که پیامبر(ص) چنان به سمت منبر دویدند که عبایشان افتاد یا اینکه حضرت امیر مؤمنان(ع) گاهی خود را بر روی منبر می‌زدند، یعنی کاری انجام می‌دادند که باعث ماندگاری تبلیغ شود.

والسلام علیکم و رحمه‌الله

به نقل از سایت مدرسه علمیه عالی نواب

 نویسنده :محمد حسین احمدیان




پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها