Google+

» سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم / حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی /جلسه دوم کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


بخش آموزش تکنیکهای یک دقیقه ای
1283449196:

باسلام واآرزوی قبولی طاعات وعبادات برای شما عزیزان . راستش من کتاب دانش اموز یک دقیقه ای روتهیه کردم ومطالعه کردم و کتاب خیلی خیلی خوبی بود...من دوهفته دیگه کنکوردارم ومیخاستم اگه میشه درمورد تکنیک تست زنی یک دقیقه ای برام...


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
sibsorkh60:

سلام. خیلی خوشحالم. دنبال آموزش روش تفکر بودم برای یادگیری و یاددادن به نوجوانان. متشکرم از استاد. یا علی.


دانلود نرم‌افزار مایندمپر (MindMapper)
مهدیان حسن:

دوستان نسخه جدیدتر نرم افزار مایندمپر ورژن 2012 همراه با کرک آن آمده است. ان‌شاءالله بزودی در همین صفحه قرار می گیرد.


نمونه تمرینهای دورۀ نقشه های ذهنی دانش آموزان
zahra.k.h:

طرح شماره ٥ بسیار عالیه


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
jafari.f:

سلام درمورد طرح قدر چرا هیچ توضیحی تو سایت نیست ؟


کارگاه چشم انداز نویسی , مدیریت زمان و هدف گذاری
Aftab8:

خیر


کارگاه مقدماتی مهارتهای مطالعه و تند خوانی
Fatemesiyadati:

سلام استاد انصاری زاده فرموده بودند نتایج آزمونvakرا در سایت خواهید گذاشت اینجانب مطلبی در این باره پیدا نمی کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس ??


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم / حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی /جلسه دوم

نگارش در تاریخ دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴، ساعت ۱۸:۳۴ ؛ بازدید: ۴۹۸ بار
دسته: دسته‌بندی نشده

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم / حجت الاسلام و المسلمین استاد محسن قرائتی

مدرسه علمیه عالی نواب /خرداد و تیرماه 1394-رمضان المبارک 1436

یکشنبه 31/3/1394

جلسه دوم: تبلیغ مشارکتی

 اگر مسئله‌ای را فهمیدیم باید عمل کنیم، چنان‌که حضرت امیر مؤمنان)ع) می‌فرمایند: «ثمره العلم العبودیه»: ‌خروجی علم عبودیت است و عبودیت یعنی نسبت به خدا و خلق خدا تواضع کنیم.

همچنین علامت نافع بودن علم در قرآن آمده است: «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» (فاطر، 28)، اگر کسی عالم شد باید خشیت بیشتری داشته باشد.

بنابراین نافع بودن علم به یادگیری اصطلاحات نبوده و این کار دلیل بالاتربودن علم نیست، برخی مواقع هم اصطلاح را عوض می‌کنیم و فکر می‌کنیم علم است.

 مشارکت با دیگران راهی برای تبلیغ

همچنین تحصیل علم و به‌طور کلی قدم برداشتن برای کارهایی که واجب بوده و زمین مانده است ثواب بیشتری دارد و حداقل کار در این زمینه تشویق دیگران و شریک شدن با دیگران در کارها است. و این کار به‌عنوان یکی از اصول تبلیغ موفق شناخته می‌شود.

قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ» (فجر، 18)؛ یعنی اگر چیزی برای بخشش ندارید، اما تکلیف دارید چون آبرو دارید و باید حداقل دیگران را برای این کار تحریک کنید.

مثلا امام خمینی)ره) به جبهه نرفت ولی به‌خاطر اخلاصی که داشت، هشت سال جبهه‌ها را اداره کرد؛ چنان‌که حضرت موسی(ع) برای رفتن به دربار فرعون و هدایت او گفت: به‌تنهایی نمی‌توانم: «هَارُونَ أَخِی؛ اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی؛ وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی» (طه، 30تا32).

برای اینکار می‌توان به‌دنبال کسی بود که حرف او در مردم بیشتر اثر می‌گذارد، مثل یک ورزشکار یا شخصی محبوب در محله‌ای خاص؛ مثلا روحانی پا به سن گذاشته‌ای که حرفش در جوانان تأثیر لازم را ندارد می‌تواند در این کار با یک روحانی جوان شریک شود یا اینکه گاهی روحانی نمی‌تواند روضه بخواند و می‌تواند با روحانی دیگری شریک شود که او در روضه‌خواندن ماهر است.

گاهی اوقات از کارهای یک روحانی برداشت می‌شود که می‌خواهد خودنمایی کند، لذا دیگران را در معرض قرار می‌دهد و خودش بدون عنوان مشارکت می‌کند یا این کار فواید زیادی دارد. بنابراین شریک شدن با دیگران در تبلیغ و انتقال معارف دینی اثرات و فواید بسیاری دارد.

 

 

اقسام انسان ها از نظر تاثیرپذیری

نکته دیگر اینکه انسان‌ها را می‌توان از نظر تأثیرپذیری به پنج مدل تقسیم کرد:

اول گروهی که مثل میوه توت با تکانی کوچک جذب می‌شوند، مانند جوانانی که خود اهل مسجد هستند؛

دوم گروهی که مثل میوه انار باید روی هر کدام جدا کار کرد؛

سوم گروهی که مثل گل، خار داشته و علاوه بر تبلیغ اختصاصی، هر حرفی را قبول نمی‌کنند؛

چهارم گروهی که مثل نارگیل بالای درخت بوده و دست انسان به آن نمی‌رسد و وقتی رسید هم پوست آن به‌سختی کنده می‌شود؛

پنجم گروهی که مثل گردو کوچک بوده و از همه سخت‌تر هستند.

متأسفانه گاهی روحانیون فقط برای دسته اول تبلیغ می‌کنند، در صورتی که کار اصلی برای چهار گروه دیگر است و یکی از راه‌های جذب آن‌ها اطعام است، چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: بخورید از طیبات و بعد عمل صالح انجام دهید: «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ» (مؤمنون، 51)، یعنی خوردن را مقدم می‌کند.

 

چهار شرط اعمال انسان

نکته دیگری اینکه ما هرچه می‌خوانیم، درس می‌دهیم و تبلیغ می‌کنیم باید چهار شرط داشته باشد: یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل جامعه را حل کند و یا مشکل فرد را حل کند. لذا حتی پژوهش لغو هم مذمت شده و در قرآن نیز آیه‌ای برای مذمت پژوهش‌های لغو آمده است: «سَیَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ کَلْبُهُمْ وَیَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ کَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَیْبِ وَیَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ کَلْبُهُمْ قُل رَّبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا یَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِیلٌ فَلَا تُمَارِ فِیهِمْ إِلَّا مِرَاء ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِیهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا» (کهف، 22) و پیامبرJ نیز خطاب به خداوند عرض می‌کند: «أعوذ بک من علم لاینفع» پناه می‌برم به تو از علمی که منفعت ندارد.

بنابراین باید نیازهای ضروری را تشخیص داد و وقت خود را مدیریت کرد، مثلا در تابستان که گرم است می‌توان بحث‌های علمی را در شب برگزار کرد.

کلام آخر نیز اینکه قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید: «أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ» (انعام، 90): به پیامبران دیگر اقتدا کن؛ یعنی انسان باید در هر کاری که حق است اقتدا کند، اما این به معنی اقتدای کامل نبوده و فرد باید در بسیاری از موارد نیاز اطرافیان خود را تشخیص دهد و صِرف انجام کار توسط شخصی عالم و بزرگ دلیل بر لازم بودن آن کار نیست.

والسلام علیکم و رحمه‌الله

به نقل از سایت مدرسه علمیه عالی نواب




پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها