Google+

» بار دیگر ایام نوروز رنگ و بوی فاطمی گرفت …. کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
آدم ها  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
30380_600_800  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
سمینار نقشه های ذهنی و کاربرد آن در حل مسأله های زندگی
تحلیلگر:

ممنون میشوم در زمینه نقشه های ذهنی، آموزشهایی را روی سایت قرار دهید.


کارگاه هنرقصه گویی خلاق
تحلیلگر:

بسیار عالی، تشکر از اطلاع رسانی شما


استراحت
حميد رضا فرامرزي:

نوشته بود روزي همسر شهيد چمران ،‌به شهيد ميگه شما انقدر كار مي كنيد و در رفت و آمد هستيد ،‌ خسته ميشين ،‌كمي هم استراحت كنيد ... دكتر در جواب ميگه آرامش يك شمع در سوختنش و نور دادنش است ، تو...


فایل صوتی دوره بهره وری فردی، NLP (تابستان 90) – جلسه 3
1287109292:

سلام. خیر. اگر منظور به جهت وقت اذان است باید عرض کنم که اینجا قم است و افق شرعی آن با مشهد متفاوت است. ممنون


تمرینات سرعت و تندخوانی
m.ghasemi:

باسلام در تمرینات تتند خوانی هنگامی که میگن درک معمولی من از هر خط چند کلمه بیشتر را نمیتونم بخونم اما چشمم کل متن رو میبینه وحدودا یک درک کلی با یکم از فرعیات پیدا میکنم این درسته یاباید طوری دیگه...


بخش آموزش مهارتهای مطالعه
m.ghasemi:

باسلام در تمرین تند خوانی شماره ی ۱ وقتی که استاد میگن با درک معمولی بخوانید با خط بردن طوری میخونم که از هر خط فقط چند کلمه رو درک میکنم و چشمم باسرعت دستم حرکت میکنه نه با درک اما موضوع...


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
m.ghasemi:

سلام باعرض سلام و خسته نباشید استاد معماریانی در صوت های nlpتاکید زیادی به حل تمارین میکنه که به صورت جزوه به شرکت کنندگان داده شد اگه امکانش است تمارین رو به صورت pdfیا به هر شکل دیگری در اختیارمون...


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
m.ghasemi:

باسلام و خسته نباشید خدمت شما خدمتگذاران عزیز من میخواستیم که اگر امکانش هست جزوه تمارینی را که استاد معماریانی در جلسات بهروه وری تاکید به حل انها میکند در سایت به صورت pdfیا هروشکل دیگری قرار دهید


استراحت
درانی در پاسخ به mohammadmoradiph7:

بله همینطوره تشکر از نظرتان


استراحت
mohammadmoradiph7:

آدم باید نسبت به کاری که انجام میده عشق داشته باشه... اون موقع است که از هر استراحتی براش لذت بخش تر میشه اون کار...


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

بار دیگر ایام نوروز رنگ و بوی فاطمی گرفت ….

نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ساعت ۸:۰۰ ؛ بازدید: 243 بار
دسته: فرهنگی » مناسبت ها

آداب خوب و پسندیده عید نوروز، هیچ منافاتى با عزادارى در سوگ شهادت جانگداز سرور زنان عالم، حضرت صدیقه کبرى، فاطمه زهرا(س) ندارد. لذا همگان مى‏‌توانند چنان‏که سال نو را آغاز مى‏‌کنند، خانه تکانى مى‏‌کنند، به دیدار یکدیگر مى‏‌روند، بزرگان خانواده و یا خویشاوندان و یا حتى افراد به‌‏ظاهر غریب و غریبه (به‌‏ویژه در آسایشگاه) را مورد عطوفت و مهربانى قرار مى‏‌دهند، از میهمان خود با روى باز استقبال و پذیرایى مى‏‌کنند و… شعایر را نیز حفظ کنند، مجالس عزادارى را برپا کنند و این مراسم ارزشمند و مؤثر را به‌‏جاى آورند.

متدین کارى مى‌‏کند که «عقل» تحسین نماید

با توجه به ابتداى دستورات و آداب دینى بر مصالح و مفاسد و توامانى آن‏ها با حکم عقل سلیم، در خصوص «عید نوروز» و تقارن آن با «ایام فاطمیه» و گاه با دهه اول محرم یا ماه مبارک رمضان، انسان مؤمن، با عقل و درایت، و بصیرت، تدبیر مى‌‏کند و الزامى ندارد که حتماً آیه یا روایتى مستقیم را بیاورد و بگوید: پس طبق آن باید چنین کرد. بر این اساس کافى است به چند نکته توجه گردد:

الف – ابتدا دقت کنیم که معناى «حلول سال نو» و سپس «عید» چیست و اساساً «عید نوروز» در فرهنگ ما ایرانیان و کل فارسى‌‏زبانان و پاره‏اى دیگر از ملل جهان چگونه است که گمان کنیم لابد در ایامى خاص چون فاطمیه(ع)، با اعتقادات، گرایشات و آداب مذهبى ما مغایرت دارد؟ آیا عید الزاماً یعنى «جشن و شادى» و جشن و شادى نیز الزاماً یعنى «بزن و برقص»؟! پس اگر چنین نیست، مغایریت و ضدیتى با هم ندارند.

ب – به فرض که امورى در یک سنت و فرهنگ ملّى، با اعتقادات و احکام اسلامى یا فرهنگ و مناسبات مغایرت داشته باشد، خُب همین یعنى یک امتحان در انتخاب که فرد کدام را ترجیح مى‌‏دهد و نقش عقل اینجا معلوم مى‌‏شود. اگر انتخاب بین حلال و حرام بود، ایام و غیر ایام ندارد و اگر بین دو عمل مباح بود، هر کس به علقه‏ شدیدتر خود متمایل مى‏‌شود.

ج – عید نوروز و عزادارى در ایام فاطمیه(ع)، یا دهه اول محرم یا…، همه سنّت است، یعنى آداب و رسومى است که واجب نشده است. منتهى افراد به تناسب «گرایشات، میل‏ها و علایق» خود به آن‏ها اهتمام مى‌‏ورزند و بدیهى است که اگر امرى، مناسکى، رفتارى و یا عرفى بین این دو مغایر بود، هر کس به هر طرف که علاقه بیشترى دارد کشیده مى‌‏شود.

د – از معصوم(ع) پرسیدند: براى شما چگونه عزادارى کنیم؟ (منظور مناسک و رفتارهاست)، فرمودند: همان‏طور که براى خودتان مى‏‌کنید. این سخن بزرگى است، یعنى خود را از ما و ما را از خود بدانید، یعنى مثل یک خویشاوند نزدیک هستیم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: من و على پدران این امت هستیم «انا و على ابوا هذه الامه».

وقتى رژیم منحوس شاه، طلاب و جمع کثیرى از مردم را ترور کرد، امام(ره) اعلام عزاى عمومى کردند و مقارن بود با جشن‏هاى نیمه شعبان. خُب حرمت نیمه شعبان با تمام آدابش حفظ شد، اما جشن و سرور برگزار نشد. و حال آن‏که نیمه شعبان، یک عید بزرگ دینى است و نه فقط یک سنت ملّى، اما وقتى مقارن با یک عزاى عمومى و ناراحتى‏‌دل مردم شد، حدود هر کدام رعایت شد، با در نظر گرفتن الویت‏ها. این یعنى کار عقل.

چه اشکالى دارد که یک نفر صبح به دید و بازدید رود و شب نیز مثلاً به مسجد یا هیئت برود، سخنرانى گوش کند و عزادارى هم بکند؟ چه اشکالى دارد اگر میهمانى به خانه‏ى او آمد، از او با روى خوش و به حد توان پذیرایى نماید، از آمدنش ابراز خوشنودى و خوشحالى کند و حال آن که هر دو عزادار نیز هستند و به هم تسلیت هم مى‏‌گویند؟

سخن پایانى‏
امسال شیعیان جهان، نوروزشان را برپا مى‌‏کنند اما جشن و سرور ندارند و در این ایام از یاد دختر رسول خدا و «ایام فاطمیه» لحظه‌‏اى غافل نمى‌‏شوند، غم شیعه با آجیل و لباس نو و… التیام نمى‌‏یابد و آرام نمى‌‏گیرد، آرامش در ظهور مهدى(عج) فرزندى از فرزندان زهراست، او که بیاید «روزمان»، نو مى‏‌شود و عید نوروز واقعى را جشن مى‏‌گیریم.

سال خوبی را برایتان آرزومندیم


1 نفر این مطلب را می پسندد.
(مشاهده همه)


پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها