Google+

» شکوفائی عمرهای کوتاه کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
همدلی
Daniel:

جالب بود زهرا خانم تجربه خوبی داشتی


بخش آموزش تکنیکهای یک دقیقه ای
1283449196:

باسلام واآرزوی قبولی طاعات وعبادات برای شما عزیزان . راستش من کتاب دانش اموز یک دقیقه ای روتهیه کردم ومطالعه کردم و کتاب خیلی خیلی خوبی بود...من دوهفته دیگه کنکوردارم ومیخاستم اگه میشه درمورد تکنیک تست زنی یک دقیقه ای برام...


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
sibsorkh60:

سلام. خیلی خوشحالم. دنبال آموزش روش تفکر بودم برای یادگیری و یاددادن به نوجوانان. متشکرم از استاد. یا علی.


دانلود نرم‌افزار مایندمپر (MindMapper)
مهدیان حسن:

دوستان نسخه جدیدتر نرم افزار مایندمپر ورژن 2012 همراه با کرک آن آمده است. ان‌شاءالله بزودی در همین صفحه قرار می گیرد.


نمونه تمرینهای دورۀ نقشه های ذهنی دانش آموزان
zahra.k.h:

طرح شماره ٥ بسیار عالیه


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
jafari.f:

سلام درمورد طرح قدر چرا هیچ توضیحی تو سایت نیست ؟


کارگاه چشم انداز نویسی , مدیریت زمان و هدف گذاری
Aftab8:

خیر


کارگاه مقدماتی مهارتهای مطالعه و تند خوانی
Fatemesiyadati:

سلام استاد انصاری زاده فرموده بودند نتایج آزمونvakرا در سایت خواهید گذاشت اینجانب مطلبی در این باره پیدا نمی کنم لطفا راهنمایی کنید سپاس ??


همایش چگونه به فرزندان خود فکر کردن بیاموزیم؟
r...j:

سلام من توفیق نداشتم در این همایش شرکت کنم. میشه فایل صوتیشو بدست آورد؟


ترویج جهادی طب ایرانی اسلامی
r...j:

?بسم الله الرّحمن الرّحیم ?تدریس حجامت ?از:استاد طالقانی ?جلسه : اول سلام علیکم. خداوند را شاکریم که بما فرصتی دست داد تا درخصوص روش درمانی وپیشگیری حجامت در خدمت شما عزیزان باشیم. ?علم طب سنتی ایرانی اسلامی علمی مبتنی بر...


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

شکوفائی عمرهای کوتاه

نگارش در تاریخ سه شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ساعت ۱۸:۰۵ ؛ بازدید: ۹۲۰ بار
دسته: ارسالی دوستان

اين روزها، روزهاى فاطمه (س) و اين شب‏ها، شب‏هاى على (ع) است.

با خودم مى ‏گويم چگونه در عمرهاى كوتاه و در بهاره ‏هاى محدود، اين همه جوشش و شكوفايى و اين همه زايش و بارورى!! جوششى كه از مرز قرن‏ها گذشته و از محدوده‏ جغرافيا و تاريخ پركشيده و حتى اين دل خسته و اين كوير تشنه را در خود گرفته است.

اين روزها، روزهاى فاطمه (س) و اين شب‏ها، شب‏هاى على (ع) است.

بارها با خودم مى ‏گويم: «يك لحظه و اين همه ارزش؟! نُه سال و اين همه استمرار؟!». همين لحظه از همين بلندگوهاى دور و خسته مى‏ شنوم: «فَاطِمَةُ امُّ ابِيهَا».[1] و در جواب فرشته‏ ها در مورد اصحاب كساء مى ‏شنوم: «هُمْ فَاطِمَةُ وَ ابِيهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنِيهَا».[2] رسالت و ولايت و امامت را فاطمه رابط است و پيوند.

اگر بيشتر گوش بدهيم مى ‏توانيم صداى حزن آلود على (ع) را از مدينه‏ رسول بشنويم كه با چشم اشك و نواى غربت مى ‏گويد: «امَّا حُزْنِى فَسَرْمَدٌ وَ امَّا لَيْلِى فَمُسَهَّدٌ».[3] راستى اين فاطمه (س) در كجا ايستاده كه على (ع) اين گونه از او مى ‏گويد؟ اين چه انس عميقى است كه اين گونه حزن سرمد مى ‏آورد؟ اين چه‏ خورشيد در خاك نشسته‏اى است كه اين گونه شام ديجور به دنبال مى ‏كشد؟

من از فرزندان فاطمه (س)، از آن كهكشان‏ هاى حلم و حماسه و فرياد و از آن خانه‏ مبارك، حرفى نمى‏ زنم. من فقط از فاطمه (س) مى ‏پرسم؟ راستى در او چه درخششى است كه تا امروز در چشم‏ها و دل‏هاى ما نشسته است و راه‏ها را نشانه مى ‏زند.

بگذار تا تمامى سؤالم را بگويم؛ كه من همين سؤال را در مورد مادر فاطمه (س)، خديجه‏ كبرى‏ هم داشته‏ ام. خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول (ص) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مى ‏برد؟[4]

من از اين سؤال سمج نمى ‏توانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت‏ و يا عشق و ايمان‏ و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟

ريشه‏ ها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشه‏ راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى‏ عصمت‏، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمى ‏دهد و تحليلى ديگر مى ‏خواهد.

ما در اين آيه مى ‏شنويم: «انَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ المُحْسِنِينَ»؛[5] يعنى رحمت خدا به كسانى كه در مرحله‏ احسان هستند نزديك است. نزديكى با وصال، تفاوت دارد. و اين را هم مى ‏دانيم كه‏ محسن‏، از متقى‏ بالاتر است؛

چون تقوا به اضافه‏ صبر مى ‏شود احسان.[6] چون احسان، خوب خوبى كردن است، با زيبايى كار خوب را به سامان رساندن است. و تو مى‏ بينى كه اين مرحله، پس از گذشت از اسلام و ايمان و تقوا و احسان، تازه به رحمت نزديك مى ‏شود. پس اين‏ها، اين خوب‏هاى خوب، اين‏ها كه خود رحمت واسع حق هستند، اين‏ها كه جلوه‏ محبت او هستند، اين‏ها كه بر تمامى هستى باريده ‏اند، اين‏ها چه كرده‏ اند و چگونه پرواز كرده‏ اند؟

مرحوم صدوق در علل الشرايع آورده: خداوند به موسى مى ‏فرمايد: «يا موسى! مى ‏دانى چرا تو را به مقام كليم اللهى رساندم؟ چون در ميان دل‏ها و صورت‏ها، دلى از دل تو خاشع ‏تر و صورتى از تو متواضع ‏تر، نيافتم».[7]

پس آن‏هايى انتخاب مى ‏شوند كه با تمامى عصمت و با تمامى خوبى ‏ها، به اخبات رسيده باشند و دل خاشع و چهره‏ متواضع داشته باشند. مخبتين‏ بالاتر از محسنين‏ هستند. مخبت همچون زمين فرو افتاده، سرشار مى ‏شود و سيراب مى ‏گردد. غرورها، محدوديت مى ‏آورد و محدوديت، محروميت مى‏ سازد. انكسار و اخبات مرحله‏ وصال و لقاء است. و همين است كه گناه رنج ‏آور، از خوبى غرور آفرين، بهتر است.[8]

تو هنگامى كه ذلت و شكست گناه را بر صورت كودك خودت مى ‏بينى، ديگر بر او فرياد نمى‏ كشى، گرچه چينى قيمتى را شكسته باشد؛ كه از او دلجويى مى ‏كنى و بر او مى ‏بخشى؛ كه امام سجاد (ع) در وداع ماه رمضان مى ‏فرمايد: «اللّهُمَّ اجُرْنا عَلى ما اصابَنا مِنَ التَّفْريطِ».[9] خداوندا! ما را بر آنچه كوتاهى كرده‏ ايم، پاداش و اجر بده. پاداش بر تفريط ها و كوتاهى ‏ها، در همين فضاى انكسار و اخبات معنى مى ‏دهد؛ چون تو سرزنش مى ‏كنى تا متوجه شود و بيدار شود و باز گردد، پس آنجا كه بيدار شده و خودش را محكوم كرده، ديگر حتى سرزنش و توبيخ، ضرورتى و شايد حكمتى نداشته باشد. و از حكيم كريم، و حليم رحيم، دور است كه اين گونه شكسته را بكوبد و سوخته را بسوزاند. كه عنايت او جابر شكسته‏ هاست و او جبار است و جبران مى ‏كند، همانطور كه جبروت دارد و حريم و حرمت نگه مى ‏دارد و حتى سوختن و عذاب او، مسبوق به رحمت است و از عشق و محبت او الهام مى ‏گيرد: «يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ».[10]

براى او كه واسع است و كريم است و حميد است، مَنْعى‏ و اخْذى‏، به خاطر ضعف و بخل و فقر نيست؛ كه بخشش، چيزى را از مُلك او بيرون نمى ‏برد. و با دادن، چيزى از او كاسته نمى ‏شود: «وَ لَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ العَطاءِ الَّاجُوْدَاًوَكَرَمَاً».[11] پس اگر مى ‏ستاند و اگر سخت مى‏ گيرد، به خاطر محدوديت‏ ها و ديوارها و ضعف‏ هاى ماست كه با داشتن مغرور مى ‏شويم و از دوست مى ‏بريم و غافل مى ‏گرديم.

پس اگر با تمامى عبادت ثقلين و با تمامى خوبى‏ هاى جنّ و انس، مغرور نشديم و بر عمل خويش تكيه نكرديم و طلبكار حق نگشتيم و انتظار و توقع، بالا نياورديم، از فتنه رهيده ‏ايم و در امتحان موفق شده‏ ايم. همانطور كه اگر با تمامى گناهان جن و انس مأيوس نشديم و به قنوط راه نداديم و انتظار فضل و احسان او را داشتيم، باز هم از فتنه رهيده‏ ايم و از مكر شيطان رهايى گرفته‏ ايم.[12]

و در اين مرحله از انكسار و اخبات، تو از حق بهره مى ‏گيرى و با او به سوى او مى‏ آيى. و اين پايى است كه نمى ‏شكند و مى ‏رسد و واصل مى ‏شود.

با اين نگاه، مى ‏توانى بلوغ و تماميت خديجه‏ كبرى و فاطمه‏ زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه (س) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.

بى‏ جهت نيست كه در آن نيمه شب ساكت و آرام و در برابر ياران محزون و غريب، على (ع) مبهوت مى ‏شود و سر بر ديوار مى ‏گذارد و آن گونه مى ‏نالد … اين همه حمايت و اين همه گذشت و اين قدر شرم حضور و تمكين و تسليم و خضوع و تواضع …

[1] تاج المواليد، طبرسى، ص 20

[2] مفاتيح الجنان، حديث كساء

[3] كافى، ج 1، ص 358، ح 3. اندوه من هميشگى و شب‏ هايم شب زنده دارى

[4] صحيح بخارى، ج 2، ص 177؛ ص 210 و ص 277؛ مسند احمد، ج 6، ص 117، ص 150 و ص 154؛ سنن ترمذى، ص 247؛ سنن ابن ماجه، ج 1، ابواب الغيرة من ابواب النكاح، ص 315

[5] اعراف، 56

[6] « مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِر فَانَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ اجْرَالمُحْسِنِينْ». يوسف، 90

[7] علل الشرايع، صدوق، ج 1، ص 57

[8] سيئة تسوئك خير من حسنة تسرك. بحار، ج 75، ص 67

[9] صحيفه سجاديه، دعاى 45، دعاى وداع ماه رمضان

[10] مفاتيح الجنان، دعاى جوشن كبير

[11] مفاتيح الجنان، دعاى ابوحمزه

[12] ( 1)- كافى، ج 2، ص 67، ح 1

منبع : سایت مؤسسه لیلة القدر
http://einsad.ir/Main.php?pid=articles_form&id=435&start=1&tedad=10

ارسال کننده: بهار رویش

موضوع: مناسبت‌ها


2 نفر این مطلب را می پسندند.
(مشاهده همه)


پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها