Google+

» ولادت امام موسی کاظم(ع) خجسته باد کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
آدم ها  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
30380_600_800  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
سمینار نقشه های ذهنی و کاربرد آن در حل مسأله های زندگی
تحلیلگر:

ممنون میشوم در زمینه نقشه های ذهنی، آموزشهایی را روی سایت قرار دهید.


کارگاه هنرقصه گویی خلاق
تحلیلگر:

بسیار عالی، تشکر از اطلاع رسانی شما


استراحت
حميد رضا فرامرزي:

نوشته بود روزي همسر شهيد چمران ،‌به شهيد ميگه شما انقدر كار مي كنيد و در رفت و آمد هستيد ،‌ خسته ميشين ،‌كمي هم استراحت كنيد ... دكتر در جواب ميگه آرامش يك شمع در سوختنش و نور دادنش است ، تو...


فایل صوتی دوره بهره وری فردی، NLP (تابستان 90) – جلسه 3
1287109292:

سلام. خیر. اگر منظور به جهت وقت اذان است باید عرض کنم که اینجا قم است و افق شرعی آن با مشهد متفاوت است. ممنون


تمرینات سرعت و تندخوانی
m.ghasemi:

باسلام در تمرینات تتند خوانی هنگامی که میگن درک معمولی من از هر خط چند کلمه بیشتر را نمیتونم بخونم اما چشمم کل متن رو میبینه وحدودا یک درک کلی با یکم از فرعیات پیدا میکنم این درسته یاباید طوری دیگه...


بخش آموزش مهارتهای مطالعه
m.ghasemi:

باسلام در تمرین تند خوانی شماره ی ۱ وقتی که استاد میگن با درک معمولی بخوانید با خط بردن طوری میخونم که از هر خط فقط چند کلمه رو درک میکنم و چشمم باسرعت دستم حرکت میکنه نه با درک اما موضوع...


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
m.ghasemi:

سلام باعرض سلام و خسته نباشید استاد معماریانی در صوت های nlpتاکید زیادی به حل تمارین میکنه که به صورت جزوه به شرکت کنندگان داده شد اگه امکانش است تمارین رو به صورت pdfیا به هر شکل دیگری در اختیارمون...


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
m.ghasemi:

باسلام و خسته نباشید خدمت شما خدمتگذاران عزیز من میخواستیم که اگر امکانش هست جزوه تمارینی را که استاد معماریانی در جلسات بهروه وری تاکید به حل انها میکند در سایت به صورت pdfیا هروشکل دیگری قرار دهید


استراحت
درانی در پاسخ به mohammadmoradiph7:

بله همینطوره تشکر از نظرتان


استراحت
mohammadmoradiph7:

آدم باید نسبت به کاری که انجام میده عشق داشته باشه... اون موقع است که از هر استراحتی براش لذت بخش تر میشه اون کار...


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

ولادت امام موسی کاظم(ع) خجسته باد

نگارش در تاریخ یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳، ساعت ۱۰:۰۴ ؛ بازدید: 353 بار
دسته: فرهنگی » مناسبت ها

مژده ای دل که شب میلاد کاظم آمده

 فاطمه بر دیدن موسی بن جعفرآمده

کاظمین امشب چراغان از وجود کاظم است

خانه ی صادق چراغان از حضور کاظم است

:-*     :-*    :-*    :-*     :-*

هر کدام از ائمه بزرگوار ما به لقبی خاص، نامگذاری شده اند. این در حالی است که همه آنها، در القاب نیکو مشترک بودند. اما یک لقب در میان القاب دیگر، برجسته می شد. به مناسبت سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)، گفتگوی کوتاهی با حجت الاسلام و المسلمین نوروزی، قرآن پژوه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، می خوانیم.

 

مشهورترین القاب امام موسی کاظم چیست؟ چرا ایشان را کاظم، لقب داده اند؟

بسم الله الرحمن الرحیم. جلوه های پروردگار عالم در ائمه(علیهم السلام) متجلی شده است. آنها متخلق به صفات پروردگارند. همه صفات خوب در آنها جلوه گر است. اما معمولا یک صفت و یک لقب در میان صفات آنها برجسته می شود. این به دلیل شرایط زمانه است. بعضی از ائمه به نسبت شرایط و موقعیت زمانی که در آن حضور دارند؛ به یک لقب خاص شناخته می شوند. امام موسی کاظم(علیه السلام) دارای سه لقب برجسته است. اولین لقب برجسته ایشان صالح است. در روایات به عبد صالح الهی اشاره شده است. کسی که در پرهیزگاری و تقوا و در صلاحیت نمونه زمان خود است. امام موسی کاظم(علیه السلام) نیز اینچنین بودند. ایشان یگانه زمان خود بودند.

لقب بعدی ایشان صابر است. حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) به مدت ۱۴ سال زندانی بودند. ایشان در زمان حکام مختلف عباسی، مکرراً به زندان می رفتند. در مقابل همه اینها، صبر ایشان فوق العاده بوده است. به همین دلیل ایشان را صابر، لقب داده اند.

لقب سومی که به حضرت نسبت داده اند، کاظم است. کاظم به معنی فروبرنده خشم است. کاظم در معنای ساده یعنی برخود تسلط داشتن. بنده هوی و هوس خود نشدن. همانطور که می دانید، یکی از غرائض آدمی، خشم است. کاظم کسی است که بر خواهشهای نفسانی خود مسلط است. در زمان قدرت، در پی انتقام جویی نیست. از قدرت خود برای کینه ورزی استفاده نمی کند.

چرا حضرت، به این نام شهره شدند؟

اگر امام موسی بن جعفر(علیه السلام) به این نام معروف شده اند؛ بدلیل آن است که در زمانه شان،  عده بسیاری از دشمنان سعی می کردند ایشان را به خشم بیاورند. مقدمات خشم را برای حضرت آماده می کردند. تا جایی که هر انسانی به غیر از معصوم، به خشم می آمد یا در پی انتقام جویی می افتاد. روایت است که پسر عموهای حضرت، به ایشان اهانت می کردند. امام در مقابل اهانت آنها، نه تنها بدی نمی کردند؛ بلکه با خوبی پاسخ می گفتند. وقتی پسرعموهای ایشان اهانت می کردند؛ اصحاب اجازه می خواستند که آنها را ادب کنند. اما حضرت اجازه نمی دادند. خود حضرت با کیسه ای زر به دیدن آنها می رفتند و از آنها دلجویی می کردند. آن شخص بی ادب را راضی می کردند. در صدد انتقام برنمی آمدند. بر هوای نفسانی خود مسلط بودند. در واقع اختیار دار نفس خود بودند. این علت نامگذاری حضرت به لقب کاظم است.

:-*     :-*    :-*    :-*     :-*

 فرو خوردن خشم‌
در عصر حاضر، فشارهای روحی فراوانی بر انسان‌ها وارد می‌شود و این موجب اضطراب و عصبانیت شدید آنها می‌شود. باید با الگو گرفتن از قرآن و کلمات معصومان، به ویژه پیامبراعظم(ص)، بر این ویژگی ویران‌گر فایق آمد. از جمله ویژگی‌هایی که قرآن برای پرهیزکاران و نیکوکاران برمی‌شمرد، فرو بردن خشم و گذشت از خطای مردم است: «و خشم خود را فرو می‌برند و از مردم در می‌گذرند و خداوند نکوکاران را دوست دارد» و «چون به خشم درمی‌آیند، در می‌گذرند» رسول خدا صلی الله علیه وآله با هشدار نسبت به عواقب زیان‌بار خشم، می‌فرمود: «غضب سنگی از سوی شیطان است» و «غضب ایمان را فاسد می‌کند؛ همچنان که سرکه عسل را». در فرازی دیگر فرمود: «غضب سنگی(از سوی شیطان) در قلب آدمی است؛ آیا ندیده‌اید که چشمان فرد عصبانی قرمز می‌شود و رگ‌هایش گشاد می‌شود؟ پس هرکس اندکی احساس خشم کرد، باید به زمین بچسبد».(کنایه از تغییر حالت و خوابیدن روی زمین برای فرو خواباندن خشم.)

روزی رسول خدا صلی الله علیه وآله از یاران خود پرسید؛ «در میان شما قهرمان کیست؟» گفتند: شخص بسیار توانمندی که پهلویش به زمین نیاید». پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «بلکه قهرمان واقعی مردی است که شیطان را در قلبش سرکوب کند و خشم او شدید گردد و خون در رگ‌هایش آشکار شود؛ ولی او خدا را یاد کند و با بردباری خود، غضبش را سرکوب کند». روزی به عده‌ای برخورد که با بلند کردن سنگی زورآزمایی می‌کردند فرمود: «این چیست؟» گفتند: «بلند کردن این سنگ معیاری است که با آن می‌فهمیم قوی‌ترین فرد کیست». فرمود: «می‌خواهید بگویم قوی‌ترین و توامندترین شما چه کسی است؟» گفتند: «آری، ای پیامبر خدا!» فرمود: «قوی‌ترین و توانمندترین شما کسی است که هنگام خرسندی، به گناه و باطل نیفتد و خشم وی را از سخن حق دور نسازد و به هنگام قدرت، به کاری که شایسته و حق نیست، روی نیاورد». ایشان فرو خوردن خشم را موجب تقویت ایمان دانسته، می‌فرماید: «…هرکس خشمش را فرو خورد، خدا درونش را از ایمان پر کند…».

افزون بر آن، فرو خوردن خشم، جلب مهربانی خدا را در پی دارد. از حضرت عیسی علیه السلام پرسیدند: «سخت‌ترین چیز چیست؟» فرمود: «خشم خدا». گفتند: «با چه چیز می‌توان از خشم او درامان ماند؟» فرمود: «اینکه خشمگین نشوید». گفتند: «منشأ خشم چیست؟» فرمود: «کبر و بزرگ دانستن خود و تحقیر و پست شمردن دیگران». روزی رسول خدا صلی الله علیه وآله با اصحاب خود در مسجد نشسته بود. عربی بادیه‌نشین وارد مسجد شد و در آنجا قضای حاجت کرد. اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وآله با عصبانیت بر سرش فریاد کشیدند. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «لا تزرموه»(رهایش کنید بگذارید کارش را بکند.) سپس او را نزد خود خواند و فرمود: «مساجد برای کثیفی و قضای حاجت نیست، بلکه برای خواندن قرآن و یاد خدا و نماز ساخته شده‌اند»، سپس سطل آبی خواست و آنجا را تطهیر کرد. انسان باید برای علاج غضب، علل به وجود آورنده آن را از بین ببرد و از زمینه‌هایی نظیر تکبر، خودپسندی، شوخی‌های بی‌جا، و… بپرهیزد و به هنگام بروز خشم، تا می‌تواند وضعیت خود را تغییر دهد؛ برای مثال آن محل را ترک کند یا اگر ایستاده است، بنشیند و اگر نشسته است، بخوابد و نیز خدا و قدرت او را یاد کند و با یادآوری اجر فرو خوردن خشم، بر آن غلبه کند.

رسول خدا صلی الله علیه وآله به امام علی علیه السلام فرمود: «ای علی! خشمگین مشو و اگر خشمگین شدی بنشین و در قدرت پروردگار و بردباری‌ای که بر بندگانش دارد، بیندیش و اگر به تو گفتند: «از خدا بترس»، خشم را. خود دور کن و به بردباری روی آور». در فرازی دیگر، وضو گرفتن را راه فرو بردن خشم معرفی می‌فرماید: «غضب از شیطان است و شیطان از آتش و آتش هم با آب خاموش می‌شود، پس هرکه خشمگین شد، وضو بگیرد».البته نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که انسان در مواردی که حقی پایمال یا دین خدا منکوب می‌شود، باید خشمگین شود. از این‌گونه خشم در آیات و روایات ستایش شده است. در قرآن، در بیان ویژگی یاران پیامبر آمده است: «أَشِدَّآءُ عَلَی الْکفَّارِ» و نیز به رسول خدا صلی الله علیه وآله دستور می‌دهد: «یأَیهَا النَّبِیُّ جَهِدِ الْکفَّارَ وَالْمُنَفِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیهِمْ » امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «رسول خدا صلی الله علیه وآله برای دنیا خشمگین نمی‌شد؛ اما در مواردی که حقی پایمال می‌گردید، چنان خشم می‌گرفت که هیچ‌کس او را نمی‌شناخت و تا آن حق را نمی‌ستاند، هیچ چیز یارای ایستادگی در برابر خشم ایشان را نداشت».

 منبع: www.farsi.khamenei.ir




پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها