Google+

» خلاقیت در تمرین کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
آدم ها  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
30380_600_800  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
استراحت
حميد رضا فرامرزي:

نوشته بود روزي همسر شهيد چمران ،‌به شهيد ميگه شما انقدر كار مي كنيد و در رفت و آمد هستيد ،‌ خسته ميشين ،‌كمي هم استراحت كنيد ... دكتر در جواب ميگه آرامش يك شمع در سوختنش و نور دادنش است ، تو...


فایل صوتی دوره بهره وری فردی، NLP (تابستان 90) – جلسه 3
1287109292:

سلام. خیر. اگر منظور به جهت وقت اذان است باید عرض کنم که اینجا قم است و افق شرعی آن با مشهد متفاوت است. ممنون


تمرینات سرعت و تندخوانی
m.ghasemi:

باسلام در تمرینات تتند خوانی هنگامی که میگن درک معمولی من از هر خط چند کلمه بیشتر را نمیتونم بخونم اما چشمم کل متن رو میبینه وحدودا یک درک کلی با یکم از فرعیات پیدا میکنم این درسته یاباید طوری دیگه...


بخش آموزش مهارتهای مطالعه
m.ghasemi:

باسلام در تمرین تند خوانی شماره ی ۱ وقتی که استاد میگن با درک معمولی بخوانید با خط بردن طوری میخونم که از هر خط فقط چند کلمه رو درک میکنم و چشمم باسرعت دستم حرکت میکنه نه با درک اما موضوع...


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
m.ghasemi:

سلام باعرض سلام و خسته نباشید استاد معماریانی در صوت های nlpتاکید زیادی به حل تمارین میکنه که به صورت جزوه به شرکت کنندگان داده شد اگه امکانش است تمارین رو به صورت pdfیا به هر شکل دیگری در اختیارمون...


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
m.ghasemi:

باسلام و خسته نباشید خدمت شما خدمتگذاران عزیز من میخواستیم که اگر امکانش هست جزوه تمارینی را که استاد معماریانی در جلسات بهروه وری تاکید به حل انها میکند در سایت به صورت pdfیا هروشکل دیگری قرار دهید


استراحت
درانی در پاسخ به mohammadmoradiph7:

بله همینطوره تشکر از نظرتان


استراحت
mohammadmoradiph7:

آدم باید نسبت به کاری که انجام میده عشق داشته باشه... اون موقع است که از هر استراحتی براش لذت بخش تر میشه اون کار...


پیشفرضیجات
mohammadmoradiph7:

به نظرم آدم باید همیشه در روابطش پویا باشه...به نظر من هدف غایی ایجاد رابطه ی اجتماعی رسیدن به آرامش هست و وقتی این رابطه بنا به دلایلی از آدم سلب آرامش کنه لزومی به ادامه دادنش نیست!


افتتاحیه واحد خواهران کتاب پردازان
mahdi.m888:

انشالله موفق باشین


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

خلاقیت در تمرین

نگارش در تاریخ شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳، ساعت ۴:۲۶ ؛ بازدید: 391 بار
دسته: پرورش خلاقیت

فکر می‌کنید برای موفقیت در هنرهای رزمی به چه چیزهایی نیاز دارید؟ تلاش و پشتکار؟ بهره‌مندی از مربیان مجرب و برنامه‌های آموزشی مناسب؟ داشتن هدف و علاقه؟ بله، مسلماً همه اینها لازمند، اما توجه داشته باشید در دنیای امروز که همه چیز حرفه‌ای و تخصصی است موارد بالا در حقیقت پیش‌فرضهای موفقیت هستند.

امروزه برای موفقیت، به چیزی بیش از اینها نیاز است. مثلاً در گذشته کسی که خواندن و نوشتن می‌دانست موفق‌تر از دیگران بود اما مدتی بعد وقتی که اکثر مردم خواندن و نوشتن را آموختند دوباره همه چیز مساوی شد حالا کسی موفق بود که تحصیلات عالیه داشت و در رشته‌ای متخصص می شد، امروزه تعداد متخصصان نیز آن‌قدر زیاد است که باید گفت در بین متخصصان هم تنها کسی موفق‌تر است که دارای خلاقیت بوده و اهل نوآوری باشد در واقع میدان رقابت روز بروز تنگ‌تر می‌شود.

در هنرهای رزمی هم همین‌طور است. در ابتدا شما با تلاش و پشتکار از حریفانی که تلاش کمتری کرده‌اند می‌گیرید، با استفاده از برنامه‌های آموزشی مناسب حریفانی را که برنامه مناسبی نداشته‌اند پشت سر می‌گذارید و بلاخره با اشتیاقی که دارید از افرادی که علاقه کمتری داشته‌اند جلو می‌افتید. اما هر‌چه جلوتر می‌روید حریفان نیز بیشتر به شما شبیه می‌شوند.

تنها کسانی به مراحل بالاتر راه پیدا کرده‌اند که مانند شما پر تلاش، باعلاقه و مصمم بوده‌اند. در اینجا رقابت میلیمتری است، در اینجا کسی موفق است که بتواند از تواناییهایش بهتر استفاده کند و به طور خلاصه کسی که خلاق‌تر باشد. اما این خلاقیت در کدام بخش از هنرهای رزمی نمود پیدا می کند؟!

اصولاً هنر، رابطه تنگاتنگی با خلاقیت دارد، هنرهای رزمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تنوع و تکثر موجود در این هنرها که نشاندهنده نوآوری و نوجویی استادان رزمی در طول تاریخ بوده است خود گواهی براین مدعاست.

خوب این یک نگاه کلی بود اما در اینجا بحث اصلی ما این است که یک رزمی‌کار چگونه می‌تواند این خلاقیت را کسب کند؟ چگونه روی آن تمرین کند و در کجا از آن بهره برد.

برای این‌کار ابتدا باید دید که خلاقیت در کدام قسمت از هنرهای رزمی مشکل می‌گیرد اجازه بدهید بین چند رشته ورزشی و نقش و مکان خلاقیت در آنها مقایسه‌ای داشته باشیم. به‌طور مثال در بازی شطرنج، یک شطرنج باز نمی‌تواند با خودش تمرین کند و با روشهای ابتکاری حریف خیالی خود را شکست دهد و بعد در یک مسابقه واقعی هم ازهمان روش‌ها سود ببرد. چرا که او باید هرحرکت و هرروشی را متناسب با حرکات حریفش تنظیم کند. حریفی که حرکاتش قابل پیش‌بینی نیست. پس بیشترین جایی که او باید خلاقیت به خرج دهد درست در هنگام مسابقه است و نه قبل از آن.

در بازی فوتبال قضیه نصف به نصف است. یعنی یک فوتبالیست یا مربی می‌توانند با به کارگیری تاکتیکها و روشهای ابتکاری چه در تمرینات قبل از مسابقه . چه در زمان مسابقه نسبت به حریف برتری پیدا کنند، چرا که فوتبالیست و مربی فرصت کافی دارند ولی هنگام مبارزه فرصت چندانی برای فکر کردن و ابتکار نیست.درواقع به هنگام مبارزه بیشتر ضمایر ناخودآگاه شما فعال است و تواناییهای شما نیز بستگی به نحوه تمریناتتان در قبل از مسابقه دارد. پس بیشترین جایی که باید خلاق بوده و ابتکار به خرج دهید، در هنگام تمرینات است. البته منظور از تمرینات شما با مربیانتان در باشگاه نیست (هر چند مربیان می‌توانند دراین زمینه به شما کمک کنند) بلکه منظور تمرینات شخصی شماست. یعنی تمریناتی که شما به تناسب ضعفها و تواناییهایتان شخصاً برای خودتان ترتیب می‌دهید.شما برای موفقیت به تمرینات شخصی نیز دارید. در اینجا بد نیست مسئله‌ای راعنوان کنیم تا اهمیت تمرینات شخصی برای شما بیشتر مشخص شود:

معمولاً وقتی صحبت از موفقیت به‌میان می‌آید بلا فاصله بحث الگو را مطرح می‌کنند. و اینکه شما باید فردی را که در موضوع مورد نظر موفق بوده الگو قرار داده و از او تبعیت کنید تا مانند او به موفقیت برسید.

این جمله به قواعد ریاضی بیشتر شبیه است تا یک راه‌حل کاربردی و واقعی.در ریاضیات همیشه دو ضربدر دو مساوی با چهار است، اما در مورد انسان‌ها نمی‌توان این‌گونه قضاوت کرد. نمی‌توان گفت اگر فردی روش خاصی را طی کرده و به موفقیت رسیده است، طی‌کردن همان روش، شما را هم به موفقیت می‌رساند. چرا که تواناییهای افراد با‌هم متفاوت است. وضعیت بدنی، نیروهای ذهنی و روانی میزان علاقه‌مندی و اشتیاق و دهها مورد مؤثر دیگر وجود دارد که الزاماً در همه افراد یکسان نیست. اگر یک لباس به تن فردی خوش‌ترکیب است دلیل براین نیست که به تن شما هم خوش‌ترکیب باشد. شاید شما چاق‌تر، لاغرتر، بلندتر و یا کوتاه‌تر ازآن فرد باشید و آن لباس مناسب شما نباشد، مگر آن‌که اندازه لباسش را با توجه به اندازه خودتان تغییر دهید. در تمرینات و روش‌های تمرینی نیز همین‌طور است. روش دیگران اگرچه برای آنان موفقیت‌آمیز بوده ولی دلیل براین نیست که برای شما هم همان نتایج را داشته باشد. مگر این‌که با توجه به تواناییها و ضعفهایتان به تناسب ازآن روشها بهره ببرید. با نگاهی به افراد موفق خواهید دید آنان نیز ازهمین روش استفاده کرده‌اند. بروس لی یکی ازاین افراد بود. در واقع دلیل موفقیت او این بود که توانست به شناختی واقعی از ضعفها و تواناییهایش برسد و آن‌گاه از روشها و تجربیات دیگران به تناسب نیاز و تواناییهای خود بهره جست و با ترکیب آن‌ها به سبک و روش منحصر بفردی دست یافت که مخصوص خود او بود.

این مختص به بروس لی نیست، شما هم اگر به‌این شناخت برسید تجربیات مشابهی خواهید داشت. شما به عنوان یک انسان منحصر بفرد هستید. هیچ‌کس دیگر عیناً مثل شما نیست، پس شما نیاز به تمرینات خاص و مناسب خودتان دارید که طراحی آن فقط از عهده خود شما برمی‌آید. فکر می‌کنم تا اینجا مشخص شده باشد که تمرینات شخصی تا چه اندازه مفید و حتی لازم‌اند. روشهای تمرینی که می‌توانید با شناختی که در خودتان دارید، با خلاقیت و نوآوری ابداع کنید و اثرات آن‌را  در آینده ببینید. البته برای این‌گونه تمرینات نمی‌توان الگوی خاصی را ارائه کرد. این تمرینات را باشد خودتان به نسبت ضعفها و تواناییهایتان ابداع کنید. فقط برای آن‌که مشخص شود گاهی ابتکارات بسیار ساده در تمرینات، در یک مبارزه چقدر مؤثر واقع می‌شود.    

فکر می‌کنید برای موفقیت در هنرهای رزمی به چه چیزهایی نیاز دارید؟ تلاش و پشتکار؟ بهره‌مندی از مربیان مجرب و برنامه‌های آموزشی مناسب؟ داشتن هدف و علاقه؟ بله، مسلماً همه اینها لازمند، اما توجه داشته باشید در دنیای امروز که همه چیز حرفه‌ای و تخصصی است موارد بالا در حقیقت پیش‌فرضهای موفقیت هستند.

امروزه برای موفقیت، به چیزی بیش از اینها نیاز است. مثلاً در گذشته کسی که خواندن و نوشتن می‌دانست موفق‌تر از دیگران بود اما مدتی بعد وقتی که اکثر مردم خواندن و نوشتن را آموختند دوباره همه چیز مساوی شد حالا کسی موفق بود که تحصیلات عالیه داشت و در رشته‌ای متخصص می شد، امروزه تعداد متخصصان نیز آن‌قدر زیاد است که باید گفت در بین متخصصان هم تنها کسی موفق‌تر است که دارای خلاقیت بوده و اهل نوآوری باشد در واقع میدان رقابت روز بروز تنگ‌تر می‌شود.

در هنرهای رزمی هم همین‌طور است. در ابتدا شما با تلاش و پشتکار از حریفانی که تلاش کمتری کرده‌اند می‌گیرید، با استفاده از برنامه‌های آموزشی مناسب حریفانی را که برنامه مناسبی نداشته‌اند پشت سر می‌گذارید و بلاخره با اشتیاقی که دارید از افرادی که علاقه کمتری داشته‌اند جلو می‌افتید. اما هر‌چه جلوتر می‌روید حریفان نیز بیشتر به شما شبیه می‌شوند.

تنها کسانی به مراحل بالاتر راه پیدا کرده‌اند که مانند شما پر تلاش، باعلاقه و مصمم بوده‌اند. در اینجا رقابت میلیمتری است، در اینجا کسی موفق است که بتواند از تواناییهایش بهتر استفاده کند و به طور خلاصه کسی که خلاق‌تر باشد. اما این خلاقیت در کدام بخش از هنرهای رزمی نمود پیدا می کند؟!

اصولاً هنر، رابطه تنگاتنگی با خلاقیت دارد، هنرهای رزمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تنوع و تکثر موجود در این هنرها که نشاندهنده نوآوری و نوجویی استادان رزمی در طول تاریخ بوده است خود گواهی براین مدعاست.

خوب این یک نگاه کلی بود اما در اینجا بحث اصلی ما این است که یک رزمی‌کار چگونه می‌تواند این خلاقیت را کسب کند؟ چگونه روی آن تمرین کند و در کجا از آن بهره برد.

برای این‌کار ابتدا باید دید که خلاقیت در کدام قسمت از هنرهای رزمی مشکل می‌گیرد اجازه بدهید بین چند رشته ورزشی و نقش و مکان خلاقیت در آنها مقایسه‌ای داشته باشیم. به‌طور مثال در بازی شطرنج، یک شطرنج باز نمی‌تواند با خودش تمرین کند و با روشهای ابتکاری حریف خیالی خود را شکست دهد و بعد در یک مسابقه واقعی هم ازهمان روش‌ها سود ببرد. چرا که او باید هرحرکت و هرروشی را متناسب با حرکات حریفش تنظیم کند. حریفی که حرکاتش قابل پیش‌بینی نیست. پس بیشترین جایی که او باید خلاقیت به خرج دهد درست در هنگام مسابقه است و نه قبل از آن.

در بازی فوتبال قضیه نصف به نصف است. یعنی یک فوتبالیست یا مربی می‌توانند با به کارگیری تاکتیکها و روشهای ابتکاری چه در تمرینات قبل از مسابقه . چه در زمان مسابقه نسبت به حریف برتری پیدا کنند، چرا که فوتبالیست و مربی فرصت کافی دارند ولی هنگام مبارزه فرصت چندانی برای فکر کردن و ابتکار نیست.درواقع به هنگام مبارزه بیشتر ضمایر ناخودآگاه شما فعال است و تواناییهای شما نیز بستگی به نحوه تمریناتتان در قبل از مسابقه دارد. پس بیشترین جایی که باید خلاق بوده و ابتکار به خرج دهید، در هنگام تمرینات است. البته منظور از تمرینات شما با مربیانتان در باشگاه نیست (هر چند مربیان می‌توانند دراین زمینه به شما کمک کنند) بلکه منظور تمرینات شخصی شماست. یعنی تمریناتی که شما به تناسب ضعفها و تواناییهایتان شخصاً برای خودتان ترتیب می‌دهید.شما برای موفقیت به تمرینات شخصی نیز دارید. در اینجا بد نیست مسئله‌ای راعنوان کنیم تا اهمیت تمرینات شخصی برای شما بیشتر مشخص شود:

معمولاً وقتی صحبت از موفقیت به‌میان می‌آید بلا فاصله بحث الگو را مطرح می‌کنند. و اینکه شما باید فردی را که در موضوع مورد نظر موفق بوده الگو قرار داده و از او تبعیت کنید تا مانند او به موفقیت برسید.

این جمله به قواعد ریاضی بیشتر شبیه است تا یک راه‌حل کاربردی و واقعی.در ریاضیات همیشه دو ضربدر دو مساوی با چهار است، اما در مورد انسان‌ها نمی‌توان این‌گونه قضاوت کرد. نمی‌توان گفت اگر فردی روش خاصی را طی کرده و به موفقیت رسیده است، طی‌کردن همان روش، شما را هم به موفقیت می‌رساند. چرا که تواناییهای افراد با‌هم متفاوت است. وضعیت بدنی، نیروهای ذهنی و روانی میزان علاقه‌مندی و اشتیاق و دهها مورد مؤثر دیگر وجود دارد که الزاماً در همه افراد یکسان نیست. اگر یک لباس به تن فردی خوش‌ترکیب است دلیل براین نیست که به تن شما هم خوش‌ترکیب باشد. شاید شما چاق‌تر، لاغرتر، بلندتر و یا کوتاه‌تر ازآن فرد باشید و آن لباس مناسب شما نباشد، مگر آن‌که اندازه لباسش را با توجه به اندازه خودتان تغییر دهید. در تمرینات و روش‌های تمرینی نیز همین‌طور است. روش دیگران اگرچه برای آنان موفقیت‌آمیز بوده ولی دلیل براین نیست که برای شما هم همان نتایج را داشته باشد. مگر این‌که با توجه به تواناییها و ضعفهایتان به تناسب ازآن روشها بهره ببرید. با نگاهی به افراد موفق خواهید دید آنان نیز ازهمین روش استفاده کرده‌اند. بروس لی یکی ازاین افراد بود. در واقع دلیل موفقیت او این بود که توانست به شناختی واقعی از ضعفها و تواناییهایش برسد و آن‌گاه از روشها و تجربیات دیگران به تناسب نیاز و تواناییهای خود بهره جست و با ترکیب آن‌ها به سبک و روش منحصر بفردی دست یافت که مخصوص خود او بود.

این مختص به بروس لی نیست، شما هم اگر به‌این شناخت برسید تجربیات مشابهی خواهید داشت. شما به عنوان یک انسان منحصر بفرد هستید. هیچ‌کس دیگر عیناً مثل شما نیست، پس شما نیاز به تمرینات خاص و مناسب خودتان دارید که طراحی آن فقط از عهده خود شما برمی‌آید. فکر می‌کنم تا اینجا مشخص شده باشد که تمرینات شخصی تا چه اندازه مفید و حتی لازم‌اند. روشهای تمرینی که می‌توانید با شناختی که در خودتان دارید، با خلاقیت و نوآوری ابداع کنید و اثرات آن‌را  در آینده ببینید. البته برای این‌گونه تمرینات نمی‌توان الگوی خاصی را ارائه کرد. این تمرینات را باشد خودتان به نسبت ضعفها و تواناییهایتان ابداع کنید. فقط برای آن‌که مشخص شود گاهی ابتکارات بسیار ساده در تمرینات، در یک مبارزه چقدر مؤثر واقع می‌شود.    




پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها