Google+

» خلاصه نکات کتاب بشنو از نی کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
شبکه تشکل ها(1)
فاطمه اسلامي:

سلام خداقوت، قسمتهای بعدیش رو نمیذارید؟


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
maghsoodi:

متن خوبی بود .من پسندیدم.خیلی خوبه حواسمون به اطرافیانمون باشه.


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
scientist04 در پاسخ به jafari.f:

واقعا چرا؟ یا اگه هست کجاست؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani در پاسخ به رجایی:

فایل پی دی اف کتاب هم وجود نداره؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
رجایی در پاسخ به Amirhossein_keyvani:

سلام درخواست شما را از واحد انتشارت پیگیری کردم، متاسفانه کتاب گویا فقط چاپ اندکی داشته وبعدا دوباره تجدید چاپ نداشته و موجود نمی باشد موفق و سعادتمند باشید.


معجزه
maghsoodi:

سلام.آیا ثبت نام من کامل شده یا نه؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani:

سلام خسته نباشین من ۶سال پیش از اقای کریمی کتاب ریا(کلید) رو در کلاس های سریع خوانی هدیه گرفتم و متاسفانه گم کردم هرچه در انتشارات و کتاب های سایت گشتم پیدا نکردم که بتونم مجدد تهیه کنم میخواستم راهنمایی بگیرم چطوری میتونم پیدا...


مرجع جامع تندخوانی
Fpakmehr14:

عرض سلام ،امکانش نیست این کتاب رو اینترنتی بخریم؟


فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

خلاصه نکات کتاب بشنو از نی

نگارش در تاریخ یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۰:۱۹ ؛ بازدید: ۲۹۱ بار
دسته: فرهنگی

به نام خدا

خلاصه کتاب ” بشنو از نی “

خدا

ای سرودجاری دل های خسته

خدا

ای سکوت گویا وای فریاد خاموش روح های آشنا

ما یک عمر فریاد را ، یک دنیا طلب را تجربه کرده ایم . با تجربه ها ، رو به تو آورده ایم … ما طعم کفرها ، شرک ها، نفاق ها را چشیده ایم وبن بست ها را احساس کرده ایم . اکنون ، در برابر تو لب از لب گشوده ایم . حتی در خاموشی ، طنین فریادیم ….

این تویی که ما را خوانده ای . این تویی که در ما دمیده ای …این نوای توست ، تو از خودت بشنو ، که ما سزاوار شنیدنت نیستیم .

که ما از تو هیچ گاه نشنیدیم…

این نوای توست .

این نوای آشنا ی توست ، در نی وجود ما .

تو ، بشنو از نی .

از نی، این سربرآورده ، از مرداب .

از نی ، این سرکشیده ، تا فریاد

 

نکته 1 : در حرکتها و در رفتن ها ، برخورد با مانع ها ودرگیری ها وجود دارد .

نکته 2 : ماندن مساوی است با گندیدن و پوسیدن .

نکته 3 : در هنگام درگیری ها ی مستمر، بحران ها ، اضطراب ها وزلزله ها بوجود می آید حتی برای روح های بزرگ .

نکته 4 : موضع گیری انسانها در برابر این مانع ها و درگیری ها متفاوت است : بعضی هرز می شوند ومی شکنند ، بعضی آماده تر می شوند وبا قدرت وتوانایی بیشتری حرکت می کنند .

نکته 5 :درآیه 214 بقره از زلزله های سخن گفته شده که در رسول و همراهانش به جای سستی وعقب گرد ، طلب وحرکت ایجاد کرده است ( طلب پیروزی وحرکتی به سوی نصر )

نکته 6 : برای واصل شدن به نصر خدا ، بعد از طلب وجستجو ، تصمیم وعمل لازم است .

نکته 7 : خداست که به انسان ثبات میدهد واو را به امن می رساند .

نکته 8 : سرچشمه امن و امان : 1- قرآن 2- دعا

نکته 9 : وقتی رسالت انسان گسترده وعمیق شد یعنی از مرز خودش ، خانه وشهروحتینسلش فراتر رفت و از حد نان وآب و آزادی وعدالت و… بالاتر آمد و دیگر بحث هدایت ورشد انسان مطرح شد بنیادی دیگر نیاز است و آن بنیاد ، عبودیت است .

نکته 10 : ابزارهای آن رسالت عمیق وگسترده : بینات ، کتاب ، میزان است .

نکته 11 : روش های تربیتی درست با انتخاب انسان ، برپا ایستادن وآزادی او همراه است .

نکته 12 : روش های تربیتی غلط باغلطاندنوبه دوش کشیدن انسان همراه است .

نکته 13 : تو که بار خدا را به دوش گرفتی جز با پای او و عبودیت او نمی توانی حرکت کنی . این عبودیت ، حقیقتی است که ربوبیت را در خود دارد .

نکته 14 : عبودیت ، بنیاد رسالتهای محمد های تاریخ است .

نکته 15 : عبودیت یعنی اینکه محرک ها وحرکت های تو کنترل شده باشند . محرکی جز الله نباشد و حرکتهای الهی بدون سنجش واز دم دست نباشد و مهم ترین وضروری ترین حرکت لحظه صورت گیرد .

نکته 16 : پس رسالتهای عظیم ، نیاز به عبودیت دارد و عبودیت به دو سرچشمه قرآن ودعا نیازمند است .

نکته 17 : این دو سرچشمه برای آنهایی معنا دارد که تشنه هستند وعطش راه ، آنها را سوزانده است .

نکته 18 : سینه هایی که تمام رنج هستی را وتمام دردهای انسان را شاهد بودند چاره ای جز پیوند ورابطه با آن سرچشمه ها ندارند .

نکته 19 : قرآن به تدریج نازل می شود تا ثبات وامنوآرامشرسول را تامین کند .

نکته 20 : لازمه قول ثقیل و رسالت سنگین = ترتیل قرآن ، قیام وبیداری شب

نکته 21 : کسی که روز را با خلق می گذراند باید شب را با حق باشد وگرنه کم می آورد .

نکته 22 : برای مسلط شدن به قرآن ، نیاز به قرائت زیاد است .

نکته 23 : بعد از مرحله تسلط ، مرحله تثبیت و بهره برداری در هنگام تزلزل هاست .

نکته 24 : کسانی که برایشان مهم درست رفتن وبا او رفتن است با شروع شان رسیده اند و پیروزی وشکستشان یکی است و سود وزیانشان برابر است .

نکته 25 : کسانی که تمام قرآن را در خود جاری ساخته انددر لحظه های مناسب ، آیه های لازم در آنها جان می گیرد وزنده می شود . ( تثبیت )

نکته 26 : قرائت مستمر قرآن وقرائتترتیل دو مرحله نیازمند به یکدیگر است .

نکته 27 : دعا سه گونه است : 1- وسیله ای هنگام شکستن وسیله ها 2- وسیله ای در کنار وسیله ها 3- دعا وسیله نیست بلکه خودش هدف ، مقصد وعمل است .

نکته 28 : روش هایی برای بهره برداری بیشتر از دعا ها :

1- تمرکز وحضور 2- حرکت واقدام 3- شناخت موضع وجایگاه خویش 4- تسلط بر دعا ها 5- زمینه سازی

نکته29: قدم اول دعا این است که خواسته و نیاز ما باشد نه تقلید .

نکته 30 : احساس نیاز به دعا، درک اهمیت مساله باعث خلوت وتمرکزوحضور قلب می شود .

نکته 31 : وقتی استغفار از گناهان گذشته را می طلبیم ، وقتی فقیرانه ونیازمند می خواهیم ، که تصویر درستی از گناه داشته باشیم .

نکته 32 : هر چه جز او، مرا حرکت داده و هر چه جز او ، مرا خوشحال کرده ویا رنج داده خسارت من وزیان من وذنب من وگناه من است .

نکته 33 : آنها که دلشان سرشار از هزار کینه ، بغض ، ترس ، ضعف ، حسادت ، حرص وغفلتوظلم و… است با تمام حرکت ها به جایی نمی رسند . آخر وجود آلوده، بر فرض بهترین عطرها را بر خود بپاشد چه بهره ای دارد ؟

نکته 34 : تو که گناه را شناختی و نقش آن را در زندگیت درک کردی ، برای غفرانوآمرزش او آرام نداری و با تمام وجودت نیاز به آن را حس می کنی .

نکته 35 : آنها که با دل بازیگر و تنها با زبان خویش دعا می کنند وبه تقلید می خواهند، محروم می شوند وراندهودور .

نکته 36 : کسی که با تمام وجودش دعا می کند نمی تواند امکانات خود را راکد بگذارد واقدام نکند .

نکته 37 : منی که یک لحظه با دوست نبوده ام و به فرمان او گوش ندادم چه توقع دارم که او به من گوش بسپارد ( شناخت موضع وجایگاه خویش )

نکته 38 : مرور دعا ها دو خاصیت دارد : 1- آنجا که زبان گنگ است ونمی توانیم از احساس خود حرف بزنیم به توضیح هایی می رسیم . 2- سطح نیازهای ما بالاتر می آید .

نکته 39 : پشت پرده یک جمله دعا , یک احساس نیاز است وپشت آن یک شناخت و پشت آن یک مطالعه وتفکر.

نکته 40 : زمینه سازی و طرح سوال ها در دعا برای درس گرفتن از آنها ضروری است .

نکته 41 : ابوحمزه دعایی است که 12 مرحله دارد :

1- توجه 2- حیرت وتنهایی 3- امن 4 – حمد 5- قصد 6- اقرار 7- اعتذار 8- طلب 9 – خستگی ودرگیری 10- ایمان 11- توحید 12- خواسته ها ونیازها

نکته42:توجه به نظام ها وسنت ها ، حرکت ها وسستی ها ، ذنب ها وگناهان، خویشتن وعظمت هایش ، هستی و نظام هایش ، دوست ورحمت هایش در مرور این دعا به چشم می خورد .

نکته 43: 1- اگر حرکت نکنی و بمانی ، می گندیومیگندانی ، 2- اگر حرکت کنی ونشتابی ، مانع راه شتابنده ها خواهی شد ( در اتوبان ، سرعت های محدود ، مزاحمند ) 3- اگر شتاب داشته باشی باید به کوچکترین لرزش ها وانحرافات حساس باشی و از کنار آنها راحت نگذری ( در سرعت های خیلی بالا،یکدهم ثانیه انحراف یعنی سی هزار کیلومتر انحراف )

نکته 44 : توقع ها از رونده های با سرعت بالاست وبه راحتی از آنها نمی گذرند .

نکته 45 : امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ، 4 استغفار دارند : 1- از هر لذتی به جز یاد او 2- از هر راحتی به جز انس او 3- از هر سروری به جز قرب او 4- از هر اشتغالی به جز طاعت او .

نکته 46 : اشکال تادیب : عذاب وقهر ، تبعید وطرد ، چوبکاری ومهر ، چشم پوشی وصفح

نکته 47 : حیرت وقتی آغاز می شود که تو نظام ها ، راه ها ، خطرها و پرتگاه ها را احساس کنی وخودت را تنها ببینی .

نکته 48 : تا خیال می کنی که تویی وتنهایی ، این همه حیرت است ورنج . اما آنجا که می یابی او شروع کننده ودعوت کننده بوده است به امن می رسی .

نکته 49 : وبعد از ذنب وحیرتوامن به حمد می رسی وبعد به انتخاب وقصد .

نکته 50 : اکنون تو قصد او کرده ای اما اقرار داری که حتی مستحق شنیدن او نیستی تا چه رسد به جواب دادنش . با این همه تو عذر هایی داری که دوباره صدا بزنی وجواب بگیری .

نکته 51 : پس از اعتذاروزمینه سازی نوبت طلب وخواستن است .

نکته 52 : انسان پس از دویدن ها ، طلب ها ، درگیری ها ناچار به خستگی می رسد وحس میکند که رها شده .

نکته 53 : اما بعضیها از همین خستگی ها هم درست بهره برداری می کنند نه فرار می کنند ونه درگیر می شوند بلکه حرکت می کنند وحال خستگی خود را با دوست در میان می گذارند .

نکته 54 : با عشقی که خستگی ها و وازدگی ها، زمینه اش را فراهم می کنند به زهد وایمانوتوحید گره می خوری . (ایمان )

نکته 55 : پس از این حرکت ، تو از شرک ها جدا می شوی وهیچ کس جز دوست در تو شور نمی آورد .

نکته 56 : گاهی ما برای اثبات خدا از آثار او مدد می گیریم در حالی که او خود شاهد هستی وروشن کننده هستی است .

نکته 57 : الهی ، این کلمه را کسی می گوید که پس از تجربه ها از هر معبود وپناهی ضربه دیده باشد و به ظلم خود هم اشراف داشته باشد اکنون بازگشتهومی خواهد او را بپذیرند وادب نکنند .

نکته 58: شکنجه ها وعذابهای ما عین عمل ما هستند نه عکس العمل ما .

نکته 59 : ادب کردن او ، لطف اوست برای باز گرداندن تو به سوی خودش .

نکته 60 : اما انسان خودآگاه ، که به راه آمده از او می خواهد عقوبت نکند .

نکته 61 : هر نعمتی ، هر حرکتی ، هر نگاهی که در جای خود ننشیند ذنب است وذنب حبس نمی شود بلکه ذنب های دیگر را می آورد .

نکته 62: گاهی خدا میان ما وبت های ما ، میان ما ودل ما فاصله می اندازد ولی ما بر او می شوریم چون نمی دانیم برای چه این کار را می کند . انقطاع ، پذیرش این قطع ها و حائل شدن هاست آنهم نه با بی خیالی و بی تفاوتی .

نکته 63 : وسیله های غفرانوبخشش : مهر وقهر ، اندرز وبشارت ، تهدید وتشویق ، تعلیم و تفهیم و…

نکته 64: خوبی ها همه با اوست وبدی ها وذنب ها از ما .

نکته 65 : خداست که می رساند و خداست که فراری ها را می گیرد .

نکته 66: دلیل عطش من وشوق من به سوی او ، وجود اوست و راهنمایی های او .

نکته 67 : اوست که تو را با خویش می خواند که در نور نمانی و از نور دور نمانی چون از نور ماندن ، تاریکی است ودر نور ماندن ، کوری . باید با نور نگاه کرد نه اینکه به نور نگاه کرد .

نکته 68 : خودآگاهی ما وخود خواهی ما از خداست .

نکته 69 : من با این که هستی ام از خود اوست به او قرض نمی دهم ولی او همین که به سراغش می رویم می بخشد وشرمسارم می کند ( تادیب )

نکته 70: اگر انسان دارایی خدا را داشت باز بخل می ورزید ونمی بخشید چون او محدود وتنگ نظر است . (خلق یا نمی شنوند یا جواب نمی دهند . )

نکته 71 : اگر او مرا به سمت خویش می خواند به خاطر همین دادن ها ست واگر از غیر خویش ضربه می زند به خاطر رهانیدن هاست .

نکته 72 : او با بی نیازیش به من محبت می کند و من با تمام محبت هایش براو عصیان می کنم واو چشم پوشی می کند وحلم می ورزد تا شاید برگردم .

نکته 73 : خدایا ! وقتی درها بسته می شود وامیدها می شکند ، خانه تو باز است وکمک تو آزاد ونه تنها آزاد که تو در انتظار خواستنبندگانت هستی .

نکته 74 : آنها که با وظیفه ها و حکم ها وقضاها حرکت می کنند دیگر بن بست ، ترس وحزنی نخواهند داشت .

نکته 75 : کسانی که به سمت تو کوچ کرده اندو مهاجرند ، راهشان به تو نزدیک است نه آنها که مسافرندورفتهاند که دوباره برگردند .

نکته 76 : تو گفته ای سوال کنیم تا بدهی با این که می توانستی بدون سوال بدهی . هنگامی که من در مقام طلب نیستم داده های او، مرا زمین می زند چون آمادگی وظرف آن را ندارم .

نکته 77 : اگر او پس از خواستن می دهد به خاطر همین ایجاد آمادگی و پیوند خوردن با اوست .

نکته 78 : منی که نعمت را از او دیدم راحت می توانم خرج کنم ودر راه او بریزم .

نکته 79 : این از روش های خدا نیست که به خواستن دستور دهد وجلوگیر بخشش باشد .

نکته 80: هنگامی که زبان سنگین می شود انسان با قلبش و با دلش حرف می زند ولی باز هم با دلی که جرم هایش هلاکش کرده است .

نکته 81 : انسان می یابد که استعدادهایی که در مسیر او ، به جریان نیفتاده اندو اسراف شده اند چه فسادهایی به بار آورده است . با یک سلامتی ، با یک لیوان آب با …. چه کارهایی که می توانستیم بکنیم ونکردیم .

نکته 82 : در آن روز من می بینم که چقدر استعداد در خود دفن کردم ودر حالی که نسلی در انتظار همت وتربیت من بوده وبا همین بی توجهی به یاس ها و رنج ها وبه خود کشی ها و هرزگی ها رو آورده است .

نکته 83 : منی که بال پرواز آسمان را داشتم همچون کرم خاکی لولیده ام وحتی زیر پاها ، دم وکمرم را از دست داده ام .

نکته 84 : تفاوت آن چه هستیم با آنچه می توانیم باشیم ما را به آنچنان درد وسوزی می اندازد که بتوانیم دعا را بفهمیم وحرکتی را شروع کنیم . ( حسرت + درک خسارت باعث شکل گیری همت والا وحرکت می شود .)

نکته 85 : خوف از ماندن وامید به رحمت واسعه او در طول دعا دیده می شود.

نکته 86 : ذنوب ما محدود نیست چون همراه بی نهایت رابطه وپیوند است .

نکته 87 : من با جرقه ها به جای اینکه چراغ ها را روشن کنم خودم را سوزانده ام باآنکه تو بارها دامنم را خاموش کرده بودی .

نکته 88 : من با خودم ماندم ، ولی باتو ؟ کسی که باتو باشد و به سوی تو آمد دیگر نمی ماند .

نکته 89 : خدایا ذخیره من در رنج ها وگرفتاریهایم با تمام بی شرمی و بی توجهی ، همان رافت ورحمت توست . من در میان این زاویه های بخشش وکرامت تو ، خانه ای ساخته ام وسایبانی .

نکته 90: کرامت تو، مجرم را مداوا می کند نه مجازات ، وسعت تو، مقصر را تربیت می کند نه مکافات .

نکته 91 : تو می خواهی با سوختن ها ما را بسازی پس آن جا که ما طالب ساختن هستیم وخواستار خوبی وبازگشت ، تو ما را رها مکن .

نکته 92: تو خود گفته ای که من در کنار گمان بنده هایم هستم . اگر آنها خوش گمان بودند همانمواگر بدبین ، همان .

نکته 93 : خدایا اگر زمین وکوهودشتودریا از فسادهایی که به بار آورده بودم آگاه شوند همان ها مرا خواهند گرفت .

نکته 94 : برای کسانی که به حضور وشهود رسیده اند همان آگاهی وندامتهاوحسرتهای حاصل از آن ،باعث عذاب وآتش سوزان می شود .

نکته 95 : خدایا تو گناهان را می پوشاندی تا به جسارت نرسم وعقوبت ها را تاخیر می انداختی تا چوبکاری شوم و با این حلم وچوبکاری تو ، به شرم برسم و در برابر محبت تو ، از خود واز جرم وظلم خویش جدا شوم .

نکته 96 : خدایا ما از تو ، ستروبخششوحلموگذشتی را می خواهیم که ما را می سازد نه آن که ما را در عصیانمان، پا برجاتر می کند .

نکته 97 : تو با ضربه ها و با تاخیرها ، ما را از آنچه برای ما ،زیانبار است آزاد می کنی . تو آن قدر طول می دهی تا خود بی زار شویم وتو آنگاه می بخشی که سخت تشنه کرده ای .

نکته 98 : او نعمت هایش را به خاطر ما نداده که به خاطر ما از ما بگیرد .

نکته 99 : او برای تربیت وساختن ما ، وسیله هایی دارد : گاهی سوختن ، گاهی بخشیدن ، گاهی پوشیدن و…

نکته 100: او یک چهره ندارد که همیشه نرمش ومهربانی یا همیشه خشونت وعذابرا نشان دهد بلکه هر کدام از چهره های او، جایگاهی دارد و همه این صفات برای ساختن وبازگشت ماست .

نکته 101 : خدا ! ما برای نجات خود از عذاب ها ، برکارهای خود تکیه نداریم . این کارها ، ما را به این عذاب ها کشانده اند تمام تکیه بر فضل توست .

نکته 102 : ای خدایی که صادقانه دوست کسی هستی که خودش را به دوستی تو بسته وای تو نور چشم کسی که از غیر تو رمیده وبه تو پناه آورده است .

نکته 103 : تو نور چشم آنهایی هستیکه در بن بست ها کور شده اندو تو پناهگاه آنهایی هستی که از خویش رمیده اند .

نکته 104 : هیچ گاه کارهای ما به اندازه داده های تو نبود ولی همیشه بخشیدی پس چگونه گناه های خویشرا در برابر بخشش تو بزرگ بشماریم .

نکته 105 : من برای هیچ ها به ناکس های دنیا التماس کرده ام ودر این راه ، برای آنهایی که از روی من گذشتند ، از تمام هستی ودارایی و وجودم گذشته ام وبرایشان تملق ها داشته ام . حال که ازهمه بریدم چگونه از تو هم دست بشویم واز تو التماس وتملق نکنم .

نکته 106 : خدایا تو هر چه می خواهی بکن که تو از این هایی که تا به حال مرا سوزانده اند بیشتر نمی سوزانی .

نکته 107 : نه عذاب تو یک چهره دارد که حتی در دادن ها شکل می گیرد ونه رحمت تو یک رویه دارد ، که حتی در گرفتن ها وبریدن ها جلوه دارد .

نکته 108 : کسی می تواند تو را محاکمه کند که بر تو احاطه داشته باشد و انگیزه کارهای تو وهدف آن را بشناسد .

نکته 109 : ما این دنیا را عشرتکده حساب می کنیم ومنزل خویش می شناسیم و این است که رنج ها را نمی فهمیم . ما داده ها را ملاک افتخار می دانیم و این است که با داشتن سرخوشیم وبا از دست دادن سربزیریم .

نکته 110 : تو ما را می شناسی که چقدر ضعیف وبیچاره ایم آنهم در اوج غرور ومستیودر قله ” انا ربکمالاعلی ” در دست توییم .

نکته 111 ” ما یک برگ نیم خورده ایم آن هم برگی بر شاخه ای و آن هم شاخه ای در درختی به تنومندی تاریخ ، آن هم در جنگلی به وسعت هستی و آن هم جنگلی اسیر بهار وپاییز و همراه تغییروتبدیل .

نکته 112 : ما به سوی تو باز گشتیم واین بازگشت اول ماست ومنتظر بازگشت توییم . توبه ی ما آمدن ماست وتوبه ی تو ،احاطه توست ورحمتمستمرت .

نکته 113 : خدایا خوبی تو همیشه بر ما می بارد و بدی های ما همیشه به سوی تو می آید .

نکته 114 : خدا از ما می خواهد که به یاد او باشیم آنهم یادی که کار می آورد ، بار می آورد وتکلیف می سازد .

نکته 115 : انسان تنها بدن نیست که مغز وعقل وروح دارد واینها هر کدام به رزق ونیرویی نیاز دارند . غذای فکر ، تدبر و توجه وتمرکزهااست ، غذای عقل ، یقین است وغذای دل ، عشق وغذای روح ، اطاعت وعبودیت است .

نکته 116 : آنها که از خدا عدول کرده اندو از این نور گذشته اند دیگر ارزش ثابتی نخواهند داشت و جز خود محوری ، تکیه گاهی نخواهند داشت . با این خودخواهی ، سخن از انسان دوستی وحقوق انسانها ، بیش از یک دروغ و فریب نیست .

نکته 117 : انسانی که خود را ندید و قدر وارزش خود را نشناخت به کم قانع می شود و با هیچ می سازد و خود را می بازد .

نکته 118 : درودی که بر رسول فرستاده می شود به خاطر زحماتی است که رسول برای شکستن محدوده های وجودی ما کشیده ومزد رنج هایی است که در راه وسعت وجودی ما برداشته است .

نکته 119 : خدایا خوبی هایی که بر من بخشیدی از من مگیر و اگر از آنها بهره نگرفتم و کفران کرده ام تو مرا به شکری برسان که اینها را بر من مستدام بدارد .

نکته 120 : انسان در مسیر حرکت خویش، مستمرا نیاز به نظارت ، شهود ، بررسی ، وقوف و خودارزیابی دارد تا با یقین به راه خود ادامه دهد .

نکته 121 : خدایا توبه ی من ، مرا از گذشته پاک می کند وتوبه ی تو ، مرا از آینده و در آینده نگهدار وعاصم و حافظ خواهد بود .

نکته122 : توبه تو ، الهام به خوبی ها را همراه دارد ومرا در لحظه های بی خبری وغفلت به خویش می آورد .

نکته 123 : انسان پس از تصمیم وتوبه ، به شور وحالی می رسد وبه خلوص دست می یابد و لذت هایی میبرد ، اما این حالتها و این خلوص واین حضور در نماز دوام نمی آورد وزود از دست می رود وانسان مشتاق حضور را در یک حالت نفرت وخستگیویک یاس کشنده قرار می دهد . ( خستگی )

نکته 124 : محرومیت ها وهجران ها به طور کلی برای حرکت انسان ضرورت دارد .

نکته 125 : ترس از جدایی وهجران ، انسان را می سازد وغرور او را می گیرد چون انسان خیلی ضعیف است همینکه شور وحالی گرفت در همان جا می ماند وبه همان سرخوش می شود .

نکته 126 : حالتهای خوب دعا هم از خود انسان نیست چون اگر از انسان بود همیشه به اختیار اومیبود .

نکته 127 : کبرها ، ذنوب ما و بی ظرفیتی ما ، ما را محروم می کند .

نکته 128 : شاید مرا در مجلس علمایی که خودشان ، راهشان ، کارشان را شناخته بودند وبهخشیت تو رسیده بودند ندیدی واین بود که رهایم کردی .

نکته 129 : آن ها که در راه با رفیقی نباشند طعمه شیطان می شوند وآن ها که همراه عالمی نباشند بت جاهل ها می گردند .

نکته 130: اگر کسی از تجارت حرف می زند ولی برای وسیع ترین تجارت ها گام برنمی دارد بطال است . اگر کسی از درد ها می نالدوبرای درمان ، مهره هایی نمی سازد بطال است . واین بطالت ، قرب را می گیرد و ما را از شهود ، به غیب می اندازد .

نکته 131 : در حالی که نه عبادت ، نه ریاضت و نه خدمت ونه هیچ کدام ما را به جایی نمی رسانند مادام که این ها از امر او الهام نگیرند .

نکته 132 : عزت یعنی جهت دادن به قدرت ها و قدرت بر قدرت وتسلط بر قدرت .

نکته 133 : خدایا من برای هیچ ها می شورم اما برای تو موج هم برنمی دارم .

نکته 134 : من در برابر آنهایی که از من می گیرند و بر من ستم می کنند موش هستم ودر برابر آن ها که ضعیف وپوشالیوناچیزند ، لرزان هستم اما در برابر تو ، تمام غرور هستم وسرکشیوتمام عصیان وهجوم .

نکته 135 : درگیری های ما با سنت ها و قانون های هستی ، ما را به رنج وعذاب گرفتار می کند .

نکته 136 : خدای من ! بنده فراری جز به سوی مولایش باز نمی گردد و مخلوق جز با آفریدگارش پیوند نمی خورد و پناه نمی یابد .

نکته 137 : خدایا ! تو بیا عشق های دیگران را بیرون کن تا مرا به هر طرف نکشانند ومرا با غفلتها ، عصیانها ، سرکشی ها ، هجوم ها آلوده نکنند .

نکته 138 : خدایا! دل من بت خانه ای شده با بی نهایت بت ، اینها مستاجرهایی هستند که بیرون نمی روند وخانه را خالی نمی کنند . من برای بیرون کردنشان بارها کوشیده ام اما به عجز رسیده ام .

نکته 139 : من خودم را، عمرم را با تاخیرهاوتسویف ها و بزودی زود انجام می دهم ها ، تمام کرده ام .

نکته 140 : من برای از دست دادن یک لباس ، یک خانه و… گریه می کنم اما چگونه است که برای از دست دادن جانم که چراغ راهم نشد گریه نمی کنم .

نکته 141 : این مرور دقیق انسان به خودش ( اینکه از کجا آمده است وبه کجا خواهد رفت، از گذشته ای دور تا آینده ای بی نهایت ) این همراهی حساب شده با خویش ، انسان را به خودش وبت هایش وخسارتهایش نزدیک می کند وتنهاییوطلبش را نشان می دهد .

نکته 142 : انسان وقتی با شناخت محبت ها ، بخشش ها ، عظمت ها ، زیبایی ها ، لطافت های خداوند همراه می شود از غیر او میبرد .

نکته 143 : خدایا ! در راه تو از دست دادن ، بدست آوردن است . آنچه برای تو شد ، باقی است و آنچه پیش ما مانده ، فانی است .

نکته 144 : آنچه ترس را به عامل قدرت ساز بدل می کند همین دید است که انسان در راه است وبر حق .

نکته 145 : ترس ، بد نیست که نیرو می سازد.من که از چیزی میترسم در برابرش مسلح می شوم وبه قدرت می رسم .

نکته 146 : ای آرزوی بزرگ من ! مرا ناامید نکن در هنگامه ای که نیاز به تو بیشتر وشدیدتر می شود . تو مرا به خاطر جهل ها وشتابهایم رها مکن بل به خاطر فقرم بر من ببخش وبهخاطر ضعفم بر من رحمت آور .

نکته 147 : ما یا باور نداریم که مریض هستیم ویا عشق به سلامتی نداریم یاتحمل تهیه دارویش را … این است که دنبال درمان نیستیم واگر یک روز ، دارو را هم گرفتیم زمینه اش را فراهم نکرده ، سرکشیده ایم و بی بهره مانده ایم .

نکته 148 : برای شناخت مرض ، به میزان وحجت نیاز داریم وبرای عشق به سلامت ، توجه به آینده ای که مشروط به سلامت است وبرای تحمل دارو ، شدت درد دخالت دارد و ما نباید کمی درد را در امروز حساب بکنیم چون در حرکت ها ، دردها ضریب می گیرند .

نکته 149 : خدایا من در جمع ،تنهایمودر تنهایی خویش ، خسته وحتی در خودم وبا خودم بیگانه ام .

نکته 150: این بیگانگی با خود ، از آنجا مایه می گیرد که من با هرچیز، جز خودم رابطه داشته ام وبرای هر کسی، جز خودم گام برداشته ام. همه چیز را ساخته ام ، بزمم را ، خانه ام را ، شغلم را ، اما خودم را خراب کرده ام .

نکته 151 : خدایا! تو در این دنیا بر غربتم ، ودر هنگام مرگ بر گرفتاریم ، درقبربرتنهاییم ، در خاک بر وحشتموپس از رستاخیز که برای حساب بپا خاستم بر ذلت ایستادنموبر خواری جایگاهم ، رحمت بیاور .

نکته 152 : خدایا ! آنها که راه افتاده اندخطرهاشان زیاد است و آنها که مانده انداحتکارشان ، بحران خیز است .

نکته 153 : خدایا از نظارت خودت ، لباسی بر تن من کن ، لباس تقوا واطاعت را ، که رنج ها ودنباله های گناه را بپوشاند .

نکته 154 : خدای من ! تو کسی هستی که بخشش ها ونعمتها را می ریزی نه اینکه بدهی ، می پاشی آن هم بر کسانی که تو را باور نکرده اندو ربوبیت تو را انکار می کنند پس چه خواهی کرد با آنها که از تو خواسته اندو به این یقین رسیده اند که تمام هستی و آفرینش وتمام دستور برای توست .

نکته 155 : خوبی با خوشی فرق می کند . خوبی ها آنهایی هستند که کمبودهای مرا تامین می کنند و نیازم را بر آورده می کنند نه هوسم را وچه بسا نیاز من، در شکست ها و ضربه ها ورنج ها باشد .

نکته 156 : خدایا تو زندگی مرا گوارا کن تا حتی با ناخوشی ها ، خوش باشم ومردانگی مرا آشکار کن تا درسی و پیشوایی برای دیگران باشم وتمام حالت های امید ویاسوعشقونفرتوخستگیونشاط مرا اصلاح کن تا در تمام این حالتها برای تو باشم .

نکته 157 : خدایا به ما سرور دائم حتی در رنج ها و کرامتی مستمر حتی در گرفتاریها و عیشی تمام وپر از کام عنایت کن . همچون آنهایی که از دنیا کام گرفتند اما در کام دنیا نرفتند . آنهایی که با دنیا راه رفتند اما در راه دنیا نرفتند . آنها که با نور نگاه کردند نه اینکه نور را نگاه کرده باشند .

نکته 158 : ای انسان ! آیا تو جنس ومتاعی را که خریداری به چند برابر می خرد ( خداوند ) به یک رند ودزدی که اگر از تو گرفت باز پشت سر، فحشت می دهد ( هر کسی غیر خدا ) مفت می دهی ؟؟!

نکته 159 : ما ضرورتی ندارد در خودمان چیزی بیافرینیم ، بلکه کافی است آنچه را که داریم جهت بدهیم ورهبری کنیم .

نکته 160 : در شب قدر ، شبی که نعمتها را دادی ، در آن شب، قرآن را هم فرستادی تا طرز بهره برداری از نعمت ها را به ما یاد دهد و بتوانیم در این شب با فرشتگان تو به ساختن بنایی در سرزمین عمر خویش بپردازیم . بنایی که خرابکاری و دوباره کاری نداشته باشد . سلام باشد وخالی از هر گونه خرابی .

نکته 161 : عافیت ، بهره برداری بدون گرفتاری از نعمت هایی است که خداوند عنایت کرده است واین است که رسول می گوید : اگر یک چیز می خواهی ، عافیت را بخواه .

نکته 162 : دشمن ،خلق را به تاریکی می کشدو از درون پوک می کند و می غلطاند و تو هنگامی که قدر وارزش این خلق را نشان دادی واز درون پر شدند دیگر به کم ها قانع نمی شوند و به خاطر پشیزی خود را نمی فروشند و در راه منافع دیگران نمی غلطندودیگر اسیر وسوسه ها وبدی های شیطان ، که آنها را گم می کند و گرفتار پست ها وعنوان های سلطان ها که انها را می خرند نمی شوند .

نکته 163: حقیقت این است که ما هنوز ، نه بهشت را لمس کرده ایم و نه جهنم را . این است که از هر کدام اینها فقط حرف می زنیم وآنها را به بازی می گیریم .

نکته 164 : خدای من ! مرا اگر به آتش بیاندازی ، شیطان و دشمن تو شاد می شود که یکی را ربودمواگر مرا به بهشت برسانی ،رسول تو مسرور می گردد که یکی را آوردم ومن می دانم که تو خوشحالی رسول را بر خوشحالی شیطان ترجیح می دهی .

نکته 165 : درک عظمت حق واحساس بزرگی او باعث خشیت در انسان می شود .

نکته 166 : انسان ونفسش همچون راکب ومرکبند . مادامی که مقصد هر دو یکی باشد درگیری پیش نمی آید اما به محض اینکه مقصدها متفاوت شد درگیری آغاز می شود .

نکته 167 : خدایا آنها که تو را دیدند وسود زیاد را در تجارت با تو مشاهده کردند دیگر خود را وعمل های خود را به غیر تو نمی فروشند .

نکته 168: تفکری که به جریان نیافتاده تبدیل به وسوسه می شود .

نکته 169 : بصیرت در دین باعث می شود : 1- فهم نیازهای واقعی مان 2- درک رابطه هایمان 3- فهم احکام ودستورات الهی ( تکلیفها ) 4- تبدیل علم به عمل

نکته 170: آگاهی وتحرک ، انسان را از کسالت باز می دارد .

نکته 171 : غم وترس از تاریکی مایه می گیرد . آنجا که نور بود انسان به امنیت می رسد .

نکته 172 : غفلت نتیجه عدم تمرکز است وعدم تمرکز به خاطر توجه به اهمیت هایی است که ذهن را به خود مشغول کرده است .

نکته 173 : دلی که سخت شد دیگر رویشی ندارد وزمینی که شخم نخورد ناچار سخت می شود .

نکته 174 : قساوت ها از کوچک شمردن ها مایه می گیرد اما اگر بدانیم که میکروب ها در کوچکی شان ، کارهای بزرگی انجام می دهند حتما به آنها توجه می کنیم واز آنها سطحی نمی گذریم .

نکته 175 : ما در خود و در خانه و در جامعه ضعیف و ذلیل هستیم در حالی که مارا، حاکم هستی آفریده بودند .

نکته 176: مومن به اندازه همه خلق ، استعداد دارد وبایداستعدادهایش را به جریان بیاندازدوهمه را عیال خود وبر عهده خود ببیند .

نکته 177 : آن جا که گرفتاری ها ما را می شکند به خاطر این است که توقع راحتی و نرمش داریم .

نکته 178 : خدایا تو خود دستور داده ای که سائل ومحتاج را دست خالی برنگردانیم . من از تو خواهم و سائل تو هستم . مرا جز با نیازهایم بر نگردان .

نکته 179 : خدایا تو خود دستور داده ای که به برده ها رحم کنیم ، محبت کنیم ، ما همه بنده تو و وابسته به تو هستیم . ما را از زنجیرها واسارتها باز کن .

نکته 180: خدای من ، من از تو ایمان وعشقی می خواهم که به خاطر آن عشق ،تو پاسدار ومباشر دلم باشی . به خاطر این متاع ، این خانه را نگهداری کن .

نکته 181 : یقین صادق دو علامت دارد : 1- هم پرده ها را می شکند که چشم ،نادیدنی ها را ببیند 2- وسعت روحی وشرح صدر می دهد که رنج ها ، تو را در هم نپیچد .

 

آرامش ، رهایی از طوفان نیست بلکه آرام زندگی کردن در میان طوفانهاست

التماس دعا – علینژاد

 




1 دیدگاه

  1. یا الرئوف گفت:

    با سلام و تشکر فراوان از زحمت فراوان شما
    فقط یک ساعت طول کشید تا بخونمش……

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها