Google+

» خطرات نگفتن: نميدانم کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
مقاله ۱۲۳: توجيه حماقت، تضعيف خيانت و تکميل کردن رسالت است
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدا قوت خدا رحمت کند استادصفایی را. ایده ها به فکر همه میرسد مهم این است که چه کسی ان هارا عملی کند


مقاله ۱۱۸: تفکر خلاق با تغییر رفتار
hanyhashemi:

بسم اله الرحمن الرحیم سلام خدا قوت به همگی برای بدست آوردن چیزی که تا حالانداشتی باید کسی باشی که تا حالا نبودی


مقاله ۱۱۰: عادت شتاب‌زدگی در تفکر
hanyhashemi در پاسخ به دشتی جوان:

سلام امیدوارم جواب سئوالتون رو پیدا کرده باشین


مقاله ۹۴: چند تمرين ساده براي کسب مهارت تفکر واگرا
hanyhashemi:

سلام علیکم تمام دست اندرکاران سایت عالی هستین مطالب خیلی مفیدو کاربردی هستن خدا خیرتون بده والسلام علیکم


مقالۀ 81: نگاه جامع و تفکر کل‌نگر
hanyhashemi در پاسخ به مهدیان حسن:

سلام علیکم احسنت سخن به جایی بود.


مقالۀ 4: به‌دنبال بیست پیام مهم
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم از زحماتتان سپاس گذارم


افسوس‌های تکراری...
hanyhashemi در پاسخ به dastkhat:

یعنی شما برای بهشت کاری انجام میدین؟


جلیل معماریانی: چمران اسطورهٔ آزادی از اسارت‌های دنیا بود
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم سلام وقتتون بخیرو نیکی من منظورتان را ازمتل شهدا بودن جایگاهی ندارد متوجه نمیشم لطفا بیشتر توضیح بدین ممنون سعادت مند باشید


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
paeiz:

سلام استاد امروز 97/9/5 من تازه اولین مقاله تفکر رو که نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۳ شده رو خوندم. هفت سالی عقبم ولی ان شاءالله خودمو میرسونم...به لطف و کمک حضرت صاحب الزمان (عج)


فنون امتحان دادن و روش های مقابله با استرس
Zahranc:

روزه فکری ۱۰ روزه ؛ یعنی اینکه تو این ۱۰روز هیچ فکر منفی نباید بکنیم یا در ساعات مشخصی (از اذان صبح تا شب) فکر منفی نکنیم؟؟؟


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

خطرات نگفتن: نميدانم

نگارش در تاریخ پنج شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲، ساعت ۱۷:۱۵ ؛ بازدید: ۴۲۹ بار
دسته: ارسالی دوستان

نه

هنگامی که انسان از مادر متولد می شود چیزی نمی داند و با گذشت زمان و در پی سۆالات متعدد از حقایق مطلع می گردد،ممکن است فردی حتی با مطالعه فراوان پاسخ برخی سۆالات را نداند در این مواقع بهترین برخوردبا مخاطبان استفاده از کلمه “نمی دانم ” است چنانچه کلید موفقیت و پیشرفت بزرگترین دانشمندان جهان سۆال بوده است.


 

سرانجام گفتار بدون علم

قال علی بن ابیطالب (علیه السلام): مَنْ تَرَكَ قولَ لا أدْری اُصِیبَتْ مَقاتِلُهُ (1) هر كس كه جمله «نمى‏دانم» را ترك كند خود را به كشتن خواهد داد.

مقاتل بدن، اعضایى است از بدن كه در صورت صدمه دیدن، انسان در امان نمى‏ماند، مانند سر و سینه و امثال آن.

فرد با ترک گفتن “نمی دانم” خود را به هلاکت می افکند واین هلاکت ممکن است جنبه دنیوی داشته باشد در آنجا که سخنان نسنجیده و خطرآفرین بر زبان می راند و یا جنبه اخروی داشته باشد در آنجا که سخنانش لطمه به حیثیت و آبروی اشخاص وارد می کند یا مردم را به گمراهی می کشاند. چنانچه شارح بحرانی نیز به آن اشاره کرده است:

تركُ هذا القولِ كنایةٌ عن القولِ بدونِ العلم وإصابةُ المقاتِل كنایةٌ عن الهلاك الحاصل بسبب القول بالجهل لما فیه من الضَّلال والإضلال وربمّا یكون بسببه هلاك الدنیا والآخرة (2) ترك این قول (لاادرى) كنایه است از گفتار بدون علم و اصابة المقاتل كنایه است از هلاكت و نابودى از گفتار بدون علم به واسطه گمراهى و گمراه كردن حاصل مى‏گردد و چه بسا سخن گفتن بدون علم موجب هلاكت در دنیا و آخرت گردد.

ابن ابی الحدید در شرح این سخن، داستان جالبی از بوذرجمهر نقل می کند که زنی نزد او آمد و از مسئله ای سۆال کرد. بوذر جمهر گفت: نمی دانم. زن عصبانی شد و گفت: پادشاه هر سال آلاف والوفی به تو می دهد که بگویی نمی دانم؟ بوذر جمهر گفت: آنچه را به من می دهد در برابر چیزهایی است که می دانم و اگر می خواست در برابر آنچه نمی دانم به من چیزی بدهد تمام بیت المال او نیز کفایت نمی کرد.

مرحوم مغنیه در فی ظلال نهج البلاغه از کتاب” الحکمة الخالدة” نقل می کند که دانشمندی می گفت:گفتن “لاادری” را یاد بگیرید چرا که اگر بگویید نمی دانم به شما تعلیم می دهند تا بدانید واگر بگویید  می دانم از شما سۆال می کنند و نمی دانید و رسوا می شوید. سپس می افزاید: احدی از یاران رسول خدا ادعا نکرد که همه چیز را می داند و به طور مطلق نگفت: “سلونی” به جز علی بن ابیطالب(علیه السلام).(3)

خداوند -تبارك و تعالى- بندگانش را به دو آیه از قرآن نكوهش نموده است: چیزى را نگویند، مگر این كه بدانند و آن چه را نمى‏دانند رد نكنند. خداى -عزوجل- مى‏فرماید: «آیا از آنان پیمان كتاب آسمانى گرفته نشد كه به خدا جز حرف حق و سخن راست نسبت ندهند»؟ و نیز مى‏فرماید: «چیزى را انكار مى‏كنند كه علمشان به آن احاطه نیافته و حقیقت و باطن آن را درك نكرده‏اند

در تعالیم اسلامى از گفتار بدون علم، مخصوصاً در مسائل دینى، نهى اكید شده است چنانچه علی بن ابیطالب (علیه السلام) در وصیت به امام حسن(علیه السلام) سخنشان را به گونه ای دیگرمطرح می کنند ومی فرمایند:دَعِ الْقَوْلَ فِیما لاتَعْرِفُ وَالْخِطابَ فیما لَمْ تَكَلَّفْ؛(4)درباره آنچه نمى‏دانى سخن مگوى و در آنچه به تو مربوط نیست گفتگو مكن.

قال علی(علیه السلام): وَ لا یَسْتَحِیَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ إذا سُئلَ عَمَّا لایَعْلَمُ اَنْ یَقُولَ لاأعْلَمُ (5) اگر از چیزى كه نمى‏دانید از شما سۆال شد، حیا نكنید و بگویید نمى‏دانم.

پرسیدن عیب نیست

در قرآن آیات زیادى بر این مطلب دلالت دارد، از جمله:

وَتَقُولُونَ بِأفْواهِكُم مالَیْسَ لَكُم بِه عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛(6) حرفى به زبان مى‏آورید كه علم به آن ندارید و این كار را سهل و كوچك مى‏پندارید، در صورتى كه نزد خداوند بسیار بزرگ است.

قُلْ آللَّهُ أذِنَ لَكُمْ أمْ عَلى اللَّهِ تَفْتَرُونَ؛(7) بگو: آیا خدا به شما اذن داده و كار شما به دستور خداست، یا به خدا افترا مى‏بندید و بى‏دلیل نسبت مى‏دهید.

أتَقُولُون على اللَّهِ ما لاتَعْلَمُون. قُلْ إنَّ الَّذِین یَفْتَرُون على اللَّهِ الْكَذِبَ لایُفْلِحُونَ؛(8) آیا بى‏دلیل و از روى جهالت نسبت به خدا چنین سخن مى‏گویید؟ بگو هرگز ،آنان كه به خدا چنین نسبت دروغى دهند، رستگارى ندارند.

در مورد اهمیت پرسش وسۆال روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است: الْعِلْمُ‏ خَزَائِنُ وَ الْمَفَاتِیحُ‏ السُّۆَالُ‏ فَاسْأَلُوا یَرْحَمْكُمُ اللَّهُ فَإِنَّهُ یُۆْجَرُ فِی الْعِلْمِ أَرْبَعَةٌ السَّائِلُ وَ الْمُتَكَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ الْمُحِبُّ لَهُمْ.(9) علم ودانش به منزله خزائنی است و کلید آن سۆال وپرسش است، بنابراین (هرچه را نمی دانید) سۆال کنید، زیرا در آموزش علم، چهار نفر پاداش می گیرند: سۆال کننده، گوینده، شنونده و آن کس که آنها را دوست دارد.

ابن ابی الحدید در شرح این سخن ،داستان جالبی از بوذرجمهر نقل می کند که زنی نزد او آمد و از مسئله ای سۆال کرد. بوذر جمهر گفت: نمی دانم. زن عصبانی شدوگفت: پادشاه هر سال آلاف والوفی به تو می دهد که بگویی نمی دانم؟ بوذر جمهر گفت: آنچه را به من می دهد در برابر چیزهایی است که می دانم و اگر می خواست در برابر آنچه نمی دانم به من چیزی بدهد تمام بیت المال او نیز کفایت نمی کرد

از امام باقر(علیه السلام) سۆال شد: حق خداوند بر بندگان چیست؟ فرمودند: أنْ یَقُولُوا مایَعْلَمُون وَیَقِفوُا عِنْدَ ما لایَعْلَمُون؛(10) چیزى را كه مى‏دانند بگویند و در مورد آنچه نمى‏دانند توقف نموده و سخن نگویند.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: إنَّ اللَّهَ -تبارك و تعالى- عَیَّرَ عِبادَهُ بِآیَتَیْنِ مِن كِتابِه: أنْ لایَقُولُوا حتى یَعْلَمُوا وَ لایَردُوا مالَمْ‏یَعْلَمُوا قال اللَّه -عزوجل- ألَمْ یُۆخَذْ علیهم مِیثاقُ الْكِتابِ أنْ لایقُولُوا على اللَّه إلّا الْحَقّ (11) وقال بَلْ كَذَّبوا بما لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِه وَلَمّا یأتِهِمْ تَأْوِیلُه؛ (12)و (13)

خداوند -تبارك و تعالى- بندگانش را به دو آیه از قرآن نكوهش نموده است: چیزى را نگویند، مگر این كه بدانند و آن چه را نمى‏دانند رد نكنند. خداى -عزوجل- مى‏فرماید: «آیا از آنان پیمان كتاب آسمانى گرفته نشد كه به خدا جز حرف حق و سخن راست نسبت ندهند»؟ و نیز مى‏فرماید: «چیزى را انكار مى‏كنند كه علمشان به آن احاطه نیافته و حقیقت و باطن آن را درك نكرده‏اند.

پی نوشتها:

1-نهج البلاغه، حكمت 85

2-شرح نهج البلاغه، ج‏5، ص‏283.

3-فی ظلال نهج البلاغه،ج4،ص266.

4- نهج البلاغه، نامه 31.

5-نهج البلاغه، حكمت 82 .

6- نور ، آیه 15.

7- یونس ، آیه 59

8- همان، آیه 68 – 69.

9- الخصال، ج‏1 ،ص 245

10- بحارالأنوار، ج‏2، ص‏113.

11- اعراف ، آیه 169.

12- یونس ، آیه 39.

13- بحارالأنوار ،ج 2، ص 113.

 

ارسال کننده: امير رمضاني

موضوع: مهارت‌های زندگی




پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال

برچسب ها