Failed to connect to the database: Access denied for user 'ketabpar'@'localhost' to database 'ketabpar_gurd' کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور : فکرآورد ۴۲: آیا با کافران دشمنید؟ Google+

» فکرآورد ۴۲: آیا با کافران دشمنید؟ کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
مقاله ۱۲۳: توجيه حماقت، تضعيف خيانت و تکميل کردن رسالت است
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدا قوت خدا رحمت کند استادصفایی را. ایده ها به فکر همه میرسد مهم این است که چه کسی ان هارا عملی کند


مقاله ۱۱۸: تفکر خلاق با تغییر رفتار
hanyhashemi:

بسم اله الرحمن الرحیم سلام خدا قوت به همگی برای بدست آوردن چیزی که تا حالانداشتی باید کسی باشی که تا حالا نبودی


مقاله ۱۱۰: عادت شتاب‌زدگی در تفکر
hanyhashemi در پاسخ به دشتی جوان:

سلام امیدوارم جواب سئوالتون رو پیدا کرده باشین


مقاله ۹۴: چند تمرين ساده براي کسب مهارت تفکر واگرا
hanyhashemi:

سلام علیکم تمام دست اندرکاران سایت عالی هستین مطالب خیلی مفیدو کاربردی هستن خدا خیرتون بده والسلام علیکم


مقالۀ 81: نگاه جامع و تفکر کل‌نگر
hanyhashemi در پاسخ به مهدیان حسن:

سلام علیکم احسنت سخن به جایی بود.


مقالۀ 4: به‌دنبال بیست پیام مهم
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم از زحماتتان سپاس گذارم


افسوس‌های تکراری...
hanyhashemi در پاسخ به dastkhat:

یعنی شما برای بهشت کاری انجام میدین؟


جلیل معماریانی: چمران اسطورهٔ آزادی از اسارت‌های دنیا بود
hanyhashemi:

بسم الله الرحمن الرحیم سلام وقتتون بخیرو نیکی من منظورتان را ازمتل شهدا بودن جایگاهی ندارد متوجه نمیشم لطفا بیشتر توضیح بدین ممنون سعادت مند باشید


مقالۀ 1: چرا و چگونه فکر کنیم؟
paeiz:

سلام استاد امروز 97/9/5 من تازه اولین مقاله تفکر رو که نگارش در تاریخ چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ساعت ۹:۴۳ شده رو خوندم. هفت سالی عقبم ولی ان شاءالله خودمو میرسونم...به لطف و کمک حضرت صاحب الزمان (عج)


فنون امتحان دادن و روش های مقابله با استرس
Zahranc:

روزه فکری ۱۰ روزه ؛ یعنی اینکه تو این ۱۰روز هیچ فکر منفی نباید بکنیم یا در ساعات مشخصی (از اذان صبح تا شب) فکر منفی نکنیم؟؟؟


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

فکرآورد ۴۲: آیا با کافران دشمنید؟

نگارش در تاریخ جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲، ساعت ۱۵:۳۹ ؛ بازدید: ۹۷۱ بار
دسته: هدیه روز

بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام خواسته که ما خیرخواه همۀ مردم و همۀ افراد بشر حتی کفار باشیم. دشمنی با کافر اگر از بدخواهی سرچشمه بگیرد، ضداخلاق است. ما حتی نباید بدِ کافر را بخواهیم؛ بلکه باید مثل پیغمبر اکرم باشیم که فرمود: «من دلم به حال این‏ها می‏سوزد که چرا به آنچه‏که خیر و حق خودشان است، نمی‏رسند.»
ولی وقتی‌که این‏ها خود هدایت نمی‏شوند و گذشته‌ از این، به‏صورت خار در سر راه دیگران در می‏آیند، باید به این‏ها به چشم یک مانع نگاه کرد؛ ولی نباید بدخواهشان بود. حتی انسان، بدخواهِ ابوجهل هم نباید باشد و مثلاً بگوید: «خدا نکند که ابوجهل مسلمان شود و به شهادت برسد.» نباید آرزو کنیم که ابوجهل یا ابوجهل‏مانندها یک‏وقت راه به حق پیدا نکنند. یزیدبن‏معاویه هم وقتی که از زین‏العابدین(علیه‌السلام) سؤال می‏کند که: «آیا اگر من توبه کنم، توبۀ من قبول است یا نه؟» حضرت می‏فرمایند: «بله، قبول است.» یعنی او هم بدخواه یزید نیست که آرزو کند که چون یزید قاتل پدرش است، توفیق توبه نیابد تا به جهنم برود؛ بلکه برای او هم خیر می‏خواهد. آنچه‏که ما نسبت به این‏ها «بدی» می‏نامیم، معنایش این است که چون این‏ها در مسیر سعادت خودشان نیستند و برای دیگران هم وجودشان مضر است، به‏ این‏ اعتبار باید این‏ها را دشمن داشته باشیم.
مرتضی مطهری، مجموعه‌آثار، ج۲۲: تعلیم و تربیت در اسلام، ص۶۸۳.
یزید را می‌شناسید؟ می‌دانید چه کرده است؟ با خود بیندیشید و ببینید آیا می‌توانید خیرخواه یزید باشید؟ می‌توانید برای یزید آرزوی خوبی بکنید؟

2 نفر این مطلب را می پسندند.
(مشاهده همه)


6 دیدگاه

  1. مهدیان حسن گفت:

    البته یزید که به درک واصل شد و ما دیگر در مود این فرد نباید ذره ای خیرخواهی داشته باشیم.
    اما در مورد شیعیان آل سفیان که هنوز هم بسیارند با رعایت تفکیک ذهنی بسیار بایستی عمل کنیم:
    دقت شود این خیرخواهی مانع “تبری” که یکی از فروع دین ماست نشود.
    ما از کردار و منش و گفتار و افکار و کلا افعال و اعمال ایشان تبری می جوییم. ولی در عین حال به عنوان یک انسان در دل آرزوی هدایت برایشان داریم.
    یادمان هست که شروع جبهه گیری ها در مورد آقای مشاعی زمانی بود که او در یکی از سخنرانی هایش می خواست همین مفهوم را بگوید که شاید چون دقیق تفکیک نکرد و مخالفانش هم دنبال بهانه بودند این شد…

    1. مهدیان احسان گفت:

      موافقم. سوال هماهنگ با متن نیست. یا کلمه یزید تبدیل به یک شخصیت منفور کنونی مثلا شیمون پرز شود و یا اینکه جمله به این صورت باشد که فر ض کنید الان چند روز بعد از عاشورا است و شما جزو اسرایی هستید که به کاخ یزید برده اند و…

      1. سیدحمید حیدری‌ثانی گفت:

        با شمایان موافقم. در سؤال پایان متن، نام فرد را باید عوض کنیم. سؤال با توجه به توضیح اولین مهدیان، اشکال محتوایی دارد.
        تشکر

  2. hamdel گفت:

    من که نمی توانم خیرخواه چنین آدمی باشم
    او جایی برای خیر حواهی نگذاشته و همه چیز را فدای خواسته های نفسانی خود کرده و جایی برای بازگشت نگذاشته و با این سوال این سوال پیش می آید که آیا قیام مختار کاری بیهوده بوده ؟

  3. le گفت:

    شایدخیر خواهی برای آن ها همین لعن کردنشان است (زیارت عاشورا)چون مشخص می شود کارشان اشتباه بوده وافراد بیشتری گمراه نمی شوندو پیرو آن ها نمی شوند پس عذاب تازه تری به آن ها نمی رسد.
    به قول استاد معماریانی گاهی این ها جنبه حقوقی دارند نه حقیقی (درخواست چیزهای منفی برای کافران وظالمین)
    گاهی هم اون چیزی که ما فکرمی کنیم بدی هست برای اون فرد خوبی هست و مورد نیازش هست شاید در آن لحظه از آن بدش بیاید و مقاومت کنه ولی به نفع خودشه مثل ادبی که استاد شاگردش را می کند.
    خدا برای کسی بد نمی خواد.حتی آتش و عذاب و…باطن خود گناه ماست نه اینکه خدا ما را عذاب کند. عوارض سم در بدن تقصیر خدانیست عارضه ی خود سم هست.
    قرار گرفتن هرچیزی در جای خودش خوبی هست .

  4. مریم صفایی گفت:

    نظرخیلی جالبی به این سوال دادین. L-)

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال