Google+

» فکرآورد ۴۱: آیا برای بهشت نماز می‌خوانیم؟ کتاب پردازان | قطب مطالعه و تفکر کشور

هدیهٔ روز
آدم ها…
  آدم ها مثل کتابن: از روی بعضی ها باید مشق نوشت! از روی بعضی ها باید جریمه نوشت! بعضی ها رو باید چندبار خوند تا ...
archive
معرفی کتاب
معرفی کتاب ویژه دانش آموختگان (دانشجویان و دانش آموزان)
  جهت مشاهده ویدئو معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید کتاب دانش آموز یک دقیقه ای تکنیک های جامع مهارت های مطالعه،مدیریت زمان،بحث های ...
archive
آخرین دیدگاه‌ها rss
شبکه تشکل ها(1)
فاطمه اسلامي:

سلام خداقوت، قسمتهای بعدیش رو نمیذارید؟


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
maghsoodi:

متن خوبی بود .من پسندیدم.خیلی خوبه حواسمون به اطرافیانمون باشه.


اقتدار، مظلوميت و پيروزى
scientist04 در پاسخ به jafari.f:

واقعا چرا؟ یا اگه هست کجاست؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani در پاسخ به رجایی:

فایل پی دی اف کتاب هم وجود نداره؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
رجایی در پاسخ به Amirhossein_keyvani:

سلام درخواست شما را از واحد انتشارت پیگیری کردم، متاسفانه کتاب گویا فقط چاپ اندکی داشته وبعدا دوباره تجدید چاپ نداشته و موجود نمی باشد موفق و سعادتمند باشید.


معجزه
maghsoodi:

سلام.آیا ثبت نام من کامل شده یا نه؟


بخش آموزش مدیریت و بهره وری فردی (NLP)
Amirhossein_keyvani:

سلام خسته نباشین من ۶سال پیش از اقای کریمی کتاب ریا(کلید) رو در کلاس های سریع خوانی هدیه گرفتم و متاسفانه گم کردم هرچه در انتشارات و کتاب های سایت گشتم پیدا نکردم که بتونم مجدد تهیه کنم میخواستم راهنمایی بگیرم چطوری میتونم پیدا...


مرجع جامع تندخوانی
Fpakmehr14:

عرض سلام ،امکانش نیست این کتاب رو اینترنتی بخریم؟


فرآیند 5 مرحله ای انتخاب رشته + همایش مهم انتخاب رشته
venus:

سلام خسته نباشید.من یک دانش اموز یازدهمی هستم که در انتخاب هدف و شغل اینده ام دچار شک و دودلی هستم .با اینکه در رشته ی تجربی مشغول به تحصیلم نه علاقه ای به زیست شناسی دارم ونه به پزشکی.بعد...


**چقدر خوب است که داریمشان ...*
zeinab Akhlaghi Modiri:

سلام . البته با نظر شما هم کاملا موافقم. چون اگه بخوایم وابسته به تعداد محدودی باشیم ممکنه همیشه غمگین بمونیم . واقعا آدم باید به خودش اهمیت بده و مدام دنبال فکرا و اتفاقای مثبت باشه و به چیزهای...


archive



پرامتیازترین کاربران: بیشتر...

فکرآورد ۴۱: آیا برای بهشت نماز می‌خوانیم؟

نگارش در تاریخ جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲، ساعت ۱۱:۳۰ ؛ بازدید: ۱,۳۸۰ بار
دسته: هدیه روز

بسم الله الرحمن الرحیم

حال اگر کسی بیاید نماز بخواند برای بهشت، بهشت یعنی چه؟ بهشت یعنی جایی که در آنجا انواع لذت‏ها هست: حور است؛ قصور است؛ «جَنّاتٌ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الْأنْهارُ» است؛ میوه‏های بهشتی و غذاهای لذیذ بهشتی است؛ شراب‏های بی‏مستی و بی‏دردسر بهشتی است و انواع لذت‏هایی که بشر نمی‏تواند تصور کند. یک کسی از لذت دنیا چشم می‏پوشد برای لذت آخرت. او نه‏تنها خداپرست نیست و حس نیایش خود را تقویت نمی‏کند، بلکه یک آدمی است که از دنیاپرست‏ها مادی‏تر است؛ زیرا یک نفر دنیاپرست به همین لذات محدود مادی قانع شده؛ ولی او یک آدم حسابگری است: می‏بیند اگر بخواهد سی‏چهل سال عمر این دنیا را به این لذت‏ها بگذراند، قابل نیست؛ بالاخره تمام می‏شود. می‏گوید این سی‏چهل سال را هرطور هست، دندان روی جگر می‏گذاریم برای اینکه برویم در آنجا، ابدالآباد به همین لذت‏هایی که اینجا رها کرده‏ایم، برسیم. پس محرک او در این کار، طمع است و غیر از این، چیزی نیست.

مرتضی مطهری، مجموعه‌آثار، ج۲۲: تعلیم و تربیت در اسلام، ص۷۲۸.

آیا نمازخواندن برای بهشت کاری نادرست و بی‌ارزش است؟ منظور شهید چیست؟


2 نفر این مطلب را می پسندند.
(مشاهده همه)


21 دیدگاه

  1. hamrah گفت:

    يك سطحي از عبادت و يك دسته از عبادت كنندگان به بيان حضرت علي(ع) كساني هستند كه به طمع بهشت و ترس از جهنم عبادت مي كنند ! يعني همان نگاه تجارت گونه به عبادت…اين دسته، مسلما ايده آل عبادت كنند گان نيستند ولي بالاخره در دسته عبادت كنندگان هستند !

  2. mosa گفت:

    منظورتان از عبادت کنندگان ایده آل چیه ؟ یه مقدار بیشتر توضیح بدید !!!

    1. hamrah گفت:

      طبق فرماشی حضرت امیر(ع) عبادت سه قسم دارد:
      1)عبادت تجار
      گروهی که پرستش می کنند خدا را به طمع بهشت!
      2)عبادت بردگان
      گروهی که عبادت می کنند او را از ترس جهنم!
      3)عبادت احرار
      و گروهی که می پرستند او را به خاطر اینکه شایسته پرستیدن است یعنی از روی سپاس گذاری!
      از كلمات قصارشان است كه :
      “من تو را بخاطر بيم از كيفرت و يا به خاطر طمع در بهشت عبادت و پرستش نكرده ام. من تو را بدان جهت پرستش كردم كه شايسته پرستش يافتم.”
      عبادت ایده آل، انگار این سطح از عبادت است،
      می بینید چه حس فوق العاده ای در انسان به وجود می یاد از این جنس عبادت…

  3. yegy گفت:

    ميدونيد كار درستي نيست نماز خوندن و ديدن و ايمان داشتن براي رسيدن به ابديتي زيبا اما به گفته حضرت علي اسنان جزئي از عبادت كنندگان هستند و ارج و قربي والاتر از بي نمازان و كفار و….. دارند.
    اما اين كه خداوند چطور اينا هارو حسابرسي ميكنه فرايند عجيبي است كه ما امكان محاسبه و حدس ان را نداريم…..
    شنيدم عده اي از بهشتيان غير مسلمانان هم خواهند بود با وجودي كه اسلام دين برتر است…
    ( اين شنيده ام تا چه حد درسته نميدونم )

  4. hamsafar گفت:

    اسنان چیه؟

  5. zeinab Akhlaghi Modiri گفت:

    نماز برا آرامش خودمونه
    البته ی وظیفه و تکلیفم هست
    اگه برا خودمون نماز بخونیم آروم میشیم اکا اگه این ذهنیت و داشته باشیم ک برا بهشت بخونیم بدتر باعث تشویش ممکنه بشه…
    اگه برا خودمون نماز بخونیم هم ب آرامش میرسیم هم ب بهشت اما اگه برا بهشت بتشه ب هیچ کدوم ممکنه نرسیم و اگرم برسیم بازم باختیم ب نظرم

    مطلب جالبی بود
    من گاهی اینجوری فک میکردم…!!!
    استاد معماریانی هم همیشه میگن .درواقع از کلاسای استاد دیدم عوض شد و ازشون ممنونم…

    اگه از دیدن طبیعت ، دیدن مادر و پدر و دوستان و آشنایان خوب، از دیدن نعمت ها و حتی از سختی ها و خوندن نماز و کلا همه چیز جز اون 8 مورد ک در قرآن اومده و جزو محرماته ،لذت ببریم ایشالا بهشت نیز نصیبمون میشه و خدا ازمون راضیه
    ب امید اون روز برای همگی ما…. :)
    عیدتونم مبارک
    التماس دعا و ایام ب کام

    1. مهدیان حسن گفت:

      خواندن نماز با هدف آرامش برای خودمان هم نمیتونه کافی باشه.
      گاهی هست که من نماز می خوانم ولی آرامش ندارم. باخودم می گویم این هم نشد…
      گاهی دعا می خوانم اشکم نمیاد باخودم دچار تشویش می شوم که چه شد؟ سیم وصل نیست..
      خیر این ها هم در یک سلوک الی الله مراتبی است برای وصل.
      اگر من همیشه حال دعا و عبادت داشته باشم دچار غرور مکن است شوم.
      نماز بهترین محک برای حال درونی من است.
      “امروز چطوری بنده من”
      این مهمترین سوالی است که در نماز از خودم می پرسم….
      درک وضعیت گام مهمی است در سلوک.
      حال اگر من برای بهشت هم نمازم را بخوانم خوب است چون در مسیر سلوک هستم. و مطمئن ام در این مسیر با تکامل و رشدی که حاصل می شود به درجات بعدی هم خواهم رسید.

  6. m-h-gh گفت:

    آقای حیدری! میشه لطفا یک کم در مورد ارتباط این مطلب با عکسی که براش انتخاب کردید توضیح بدید!؟ آیا!؟ ;) :-D

    1. سیدحمید حیدری‌ثانی گفت:

      اینجا را ببینید:
      http://ketabpardazan.com/new/?p=20897

      1. m-h-gh گفت:

        دیدیم!
        متشکریم!

  7. khani گفت:

    کسی که به‌خاطر نعمت‌های بهشت نماز می‌خواند درواقع به‌خاطر خدا می‌خواند چون به وعده خدا اطمینان داشته و این یعنی خدا را درک کرده. نباید پای هوس‌بازی بگذاریم.خیلی‌ها هستند که حتی به‌خاطر این لذات حاضر نیستند نماز بخوانند چون وعده الهی را دروغ می‌دانند این یعنی خدا را قبول ندارند. در ضمن انسان یک شبه نمی‌تواند وجود خدا را درک کند؛ یعنی باید جویبارهای باریک و رودها را دنبال کرد تا به دریا رسید. این وعده‌ها مثل این جویبارها هستند که با دنبال کردن آن‌ها انسان به دریای حق می‌رسد. مطمئناً چنین وعده‌هایی محرک انسان‌های بزرگ، از جمله خود استاد مطهری، بوده. به‌خاطر لذت آخرت عبادت کردن زمانی پسندیده نیست که در همان مرحله برسد لذت محرک انسان برای درک خداوند است.این حس هم می‌تواند انسان را به فلاکت برساند هم به سعادت. بیشتر انسان‌ها برای سعادت از این حس استفاده نمی‌کنند و گرفتار دنیا می‌شوند. کسی بتواند با استفاده از لذت و هوس، عبادت کند کار بزرگی را انجام داده. درواقع این حس سرکش را برای خداوند رام کرده است.

    1. m-h-gh گفت:

      میتونیم بگیم کسی که به خاطر نمره درس می خواند در واقع به خاطر عشق به استاد درس می خواند؟ چون استاد را درک کرده و به قدرت استاد در نمره دادن ایمان دارد پس به خاطر نمره نیست! در واقع به خاطر استاد است!

      1. khani گفت:

        این مثال کاملی نیست. چون استاد بعضی وقت‌ها نمی‌تواند نمره بدهد، مثل امتحان نهایی، ولی خدا همیشه دستش باز است. دوماً استاد به درس نمره می‌ده نه به عشق دانش‌آموز به خودش. درضمن استاد موجودی نیست که نیاز به درک آنچنانی داشته باشه. یک ترم با اون درس داری، بعدشم تمام. ولی با خدا همیشه سر و کار داری. درضمن منظور من این بود این حس و این وعده‌ها بهترین محرک برای رسیدن به خداست. اما اینکه فقط در این مرحله باقی بمونه زیاد جالب نیست.

        1. m-h-gh گفت:

          ببین پسرم میگن در مثل مناقشه نیست پس خیلی دنبال اینکه اثبات کنی این دوتا (استاد و خدا) شبیه هم نیستند نباش!
          من فقط با این جمله ی شما مشکل داشتم
          “کسی که به‌خاطر نعمت‌های بهشت نماز می‌خواند درواقع به‌خاطر خدا می‌خواند چون به وعده خدا اطمینان داشته و این یعنی خدا را درک کرده. نباید پای هوس‌بازی بگذاریم”
          یک دانش آموز که با تمام وجود حضور استاد و قدرت استاد و تاثیر استاد رو درک می کنه ولی بازهم به خاطر علاقه ی به استاد درس نمیخونه بلکه به خاطر ثمره ی اون که نمره هست درس میخونه!
          (لطفا در پاراگراف قبل کلمه ی “بنده” رو جایگزین دانش آموز، “خدا” رو جایگزین استاد و “بهشت” رو جایگزین نمره کنید و دوباره بخونید تا بهتر متوجه منظورم بشین)
          بلی اون واقعا ایمان آورده ولی شاید دقت کنید شاید نیتش از ایمان آوردن هم رسیدن به همون وعده ها باشه!
          اینکه امام صادق این دسته از عبادت کنندگان را مزدور خطاب می کنن(!) حتما حکمتی داره برادر من!

          پ.ن: لطفا درگیر الفاظ و اصطلاحات نشین!

      2. hamsafar گفت:

        اگه مثال شما رو اینجوری تعریف کنیم که استاد وعده داده اگه نمره خوب بگیرید فلان جایزه به شما تعلق میگیره. اونوقت کسی که به وعده استادش ایمان داشته باشه و طالب جایزه باشه سعی و تلاش میکنه نمره خوب بگیره تابتونه جایزه رو بدست بیاره و کم کم که معرفت و شناختش به استادش بیشتر میشه دیگه جایزهبراش مهم نیست بلکه جلب رضایت استاد براش مهمتر خواهد شد

      3. le گفت:

        پس در واقع هدفش نمره نیست به عشق استاد و جلب توجه و رضایت او درس می خونه .در طول هم قرار دارند.اما اگر فقط به خاطر نمره درس بخونه (فقط به خاطر بهشت به همون بهشتش می رسه )

        اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ»؛ دل‏ها ‌بر سه گونه هستند
        اوّل: «قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْيَا»؛ دل‏هايي كه وابسته به دنيا هستند.
        دوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَي»؛ دل‏ها و قلب‏هایی كه وابسته به آخرتند. يعني دل‏بستگی‏اش به تنعّمات اخرويّه است.

        سوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَي»؛ سوم آن دلي است كه به مولايش وابسته است! يعني دل‏بسته به خدا است.

        وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْيَا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ»؛ امّا دلی كه به لذائذ دنيوي دل‏بسته شده و سرگرم آن است، این را بداند که همیشه در ناراحتی و گرفتاری است. یعنی حتی لذّت دنیایی را هم نمی‏برد

        وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَي فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَي
        آن قلبی که دل‏بسته به تنعّمات اخروي است،‌ در نتيجه كار هم كه مي­كند برای امور اخروي است و مي­خواهد به پاداش آخرت برسد و به آن هم خواهد رسید. درجات عاليه بهشت را هم به او مي­دهند، لذّتش را هم می­برد.

        «وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَي فَلَهُ الدُّنْيَا وَ الْعُقْبَي وَ الْمَوْلَي». آن دلی كه هميشه دل‏بسته به خدا است، در نتيجه سه چيز دارد: 1- دنيا دارد. دقّت کنید که مراد از دنيا در اینجا این نیست که به عنوان مثال پول زيادی دارد؛ بلکه به این معنا است که در دنیا هیچ ناراحتی ندارد. در ابتدا فرموده بود قلبی که وابسته به دنيا است، شدّت و بلا دارد. امّا این چنین شخصی نه شدّت دارد نه بلاء. همه چیز را برايش فراهم مي­كند. چون او سرگرم به خدا است، به تعبير خودماني، خدا هم تمام كارهايش را رديف مي­كند.

        2- در آخرت هم تنعّمات اخروي‏اش را دارد.

        3- بالاتر از همه این است که قرب به خداوند هم پيدا مي­كند. مراد از مولا در اینجا قرب به خدا است. دل‏بسته به خدا هميشه به ياد خدا است.
        ثمره‏اش هم اين است كه از نظر دنيايي، ‌شدّت و بلا به آن معنا ندارد. از نظر تنعّمات اخروی هم درجات بالا دارد و از نظر الهي هم قرب به خداوند پيدا مي­كند.
        http://www.mojtabatehrani.ir/ViewContent.aspx?tid=9&cid=1321

  8. khani گفت:

    مگر استاد رو هم درک می‌کنند

  9. Zeinab Mortazavi گفت:

    (نظرات زیاد و طولانی بودن فرصت نکردم بخونم امیدوارم نظرم تکراری نباشه!)

    چرا کسایی که فقط واسه بهشت نماز میخونن از دنیاپرست ها هم مادی ترن؟ کسی که این دنیا نماز میخونه یعنی اعتقاد داره به خدا و وعده ای که داده و مطمئنه که زیرش نمیزنه
    اصلا ایمان یعنی چی؟یعنی یکی رو اونقدر قبول داشته باشی و رو قولش حساب کنی که حاضر باشی حتا سختی بکشی برای گوش سپردن به حرفاش
    اما کدوم یکی ازون دنیاپرستها حاضرن چنین کاری بکنن؟نقد رو ول کنن و نسیه رو بچسبن؟!
    دیگه چی بیشتر از این؟آدما که از همون اول نمیفهمن قرب یعنی چی که اصلا قرار هم بر این بوده که نفهمن یه دفعه که نمیشه؛کم کم…
    پس خوده خدا چرا وعده ی بهشت داده؟میتونست وعده ای نده و اون دنیا پاداشه مخلصانی رو که فقط به خاطره خودش نماز خوندن رو بده :-?

  10. mowj گفت:

    دوست خوبم ، در نظرات بالا فردی با نام کاربری hamrah ،فرمایشی از امام علی (ع) گذاشته اند که کاملا پاسخگوست (یعنی در تایید حرف شما)
    کپی نظر ایشان: “یک سطحی از عبادت و یک دسته از عبادت کنندگان به بیان حضرت علی(ع) کسانی هستند که به طمع بهشت و ترس از جهنم عبادت می کنند ! یعنی همان نگاه تجارت گونه به عبادت…این دسته، مسلما ایده آل عبادت کنند گان نیستند ولی بالاخره در دسته عبادت کنندگان هستند “!

    1. Zeinab Mortazavi گفت:

      پس این حرف استاد چی میشه؟؟!

  11. مریم صفایی گفت:

    وقتی بایک کودک 4ساله می خوای ازفایده های خوابیدن واستراحت بین روزصحبت کنی مسلمادرموردفرایندمغزواینکه به خواب نیازهست تاترشحات حاصل ازنورون هاتمیزبشه وبتونه فعالیت بهتری داشته باشه حرف نمی زنیم مثلامیگیم اگه بخوابی عصرمیبرمت پارک یا………..
    حالااین کودک بزرگ میشه مثلایک دختریاپسر18ساله ازش بپرسن چرامی خوابی اونم بگه برای که ببرنم پارک :-J
    به نظرم منظوراستاد این بوده که اگرفلسفه ی عبادات بایدباانسان رشدکنه L-)

پاسخ دهید

مشاهدۀ دیدگاه‌های این مطلب به‌ترتیب تاریخ ارسال